درمان دردهای شکمی به کمک گیرنده برنده جایزه نوبل

به گزارش سیناپرس، در یک مطالعه جدید بین المللی، پژوهشگران موفق به کشف یک گیرنده احساس درد در روده بزرگ شده اند که تمرکز روی آن، نوید تولید داروهای ضد درد جدیدی را برای اعضای احشایی بدن می دهد.

محققان بین الملل در یک پژوهش جدید دریافته اند که هدف قرار دادن یک گیرنده مسئول حس لامسه و دما که در روده بزرگ نیز وجود دارد، می تواند روشی جدید برای درمان دردهای مزمن مرتبط با اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر باشد.

این تیم به سرپرستی محققان دانشگاه واشنگتن آمریکا و با مشارکت دانشگاه فلیندرز استرالیا، حضور گیرنده ای به نام Piezo2 را که مسئول احساس کردن نور روی پوست است و اتفاق در سال 2021 میلادی، موضوع جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی بوده است، در روده بزرگ تشخیص داده اند.

به گفته این محققان، با کشف حضور این گیرنده ها در روده، این پتانسیل وجود دارد که ما بتوانیم از طریق هدف‌گیری انتخابی آن ها بتوانیم بدون نیاز به مصرف مکرر داروهای ضددرد افیونی، احساس درد در این اندام‌های داخلی را به شکل طولانی مدت و پایدار از بین ببریم.

درمان دردهای مزمنی که از اندام‌های داخلی، مانند روده ها و مثانه منشا می گیرند، امر بسیار دشواری است. پزشکان برای کاستن از این دردها معمولا از مواد افیونی، از جمله مرفین و مشتقات آن استفاده می کنند.به گزارش سیناپرس، اما با این وجود، دردهای احشایی فوق به خوبی به این درمان های مسکن پاسخ نمی‌دهند، ضمن آن که داروهای فوق با عوارض جانبی زیادی همراه بوده و اعتیادآور نیز هستند.

محققان می گویند: عدم وجود درک کافی در مورد اعصاب حسی مربوط به درد و نحوه انتقال حس درد از روده به مغز باعث شده است داروهای انتخابی درد برای این اعضای داخلی در دسترس نباشند.

به گفته آن ها، اما حالا تحقیق جدیدشان منجر به شناسایی یک گیرنده یا اصطلاحا کانال یونی اصلی در روده بزرگ شده که به تحریک های مکانیکی که منجر به احساس درد می شوند، به خوبی پاسخ می دهد.به گزارش سیناپرس، آن ها دریافتند: این کانال یونی بخشی از یک  کانال یونی معروف به نام Piezo2 است که قبلا موضوع جایزه نوبل بوده است.

از این دانش تازه کسب شده که جزئیات آن در نشریه معتبر و بین المللی Neuron منتشر شده است، می‌توان برای هدف قرار دادن این کانال‌ها و خاموش کردن احساس درد بهره بود و از این طریق درمان های مناسبی را برای دردهای احشایی نظیر سندرم روده تحریک‌پذیر، آندومتریوز یا سرطان‌های محوطه شکمی استفاده نمود و ضمنا از مضرات و عوارض جانبی و مخرب داروهای افیونی اجتناب کرد.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا