شناسایی عوامل خطر مرگ ناشی از کیست مغز

به گزارش سیناپرس، پزشکان دانشگاه RUDN عوامل خطری که در مرگ ناگهانی ناشی از کیست کلوئیدی، نقش دارند را شناسایی کرده اند.

گاهی اوقات، کیست کلوئیدی در بطن سوم مغز، که حفره ای حاوی مایع مغزی نخاعی است تشکیل می شود. و با اینکه خوش خیم است، می تواند دهانه مونرو را که بطن سوم از طریق آن، با سایر حفره های مغز ارتباط برقرار می کند، مسدود کند.

این وضعیت، می تواند منجر به هیدروسفالی، تجمع بیش از حد مایع مغزی نخاعی در جمجمه و در موارد شدید، مرگ ناگهانی شود. محققان، کلیه داده های مربوط به موارد مرگ و میر مرتبط با کیست کلوئیدی بطن سوم، را مورد مطالعه قرار داده اند.

دانشمندان توضیح داده اند: کیست های کلوئیدی، تومورهای خوش خیمی هستند که تقریباً فقط در بطن سوم مغز یافت می شوند و می توانند باعث هیدروسفالی و در موارد شدید، وخامت حاد و حتی مرگ ناگهانی شوند. از آنجایی که موارد بسیار کمی در رابطه با مرگ ناگهانی شرح داده شده اند، اطلاعات زیادی در مورد بیماران و ویژگی های کیست در این بیماران وجود ندارد.

پزشکان با تجزیه و تحلیل 65 مورد مرگ ناشی از کیست کلوئیدی، دریافتند که اغلب این بیماران، در گذشته از سردردهای ناگهانی و شدید همراه با حالت تهوع رنج می برده اند و تقریباً همه آنها (97٪) با ونتریکولومگالی، یا بزرگ شدن بطن های مغز، تشخیص داده شده بودند. اندازه کیست، نیز احتمالاً نقش مهمی دارد؛ تمام بیمارانی که فوت کرده بودند کیست ‌هایی با قطر بزرگ ‌تر از 1 سانتی ‌متر داشتند.

از 65 بیمار، 38 نفر مرد و 27 نفر زن بودند و میانگین سنی افراد به ترتیب 27.4 و 28.5 سال بود. تفاوت آماری معنی داری بین زنان و مردان در هیچ یک از پارامترهای بالینی یافت نشد.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله  Journal of Clinical Neuroscience منتشر شده اند.

مترجم:مهگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا