محققان هورمونی را شناسایی کردند که باعث ایجاد خستگی پس از پرتودرمانی سرطان می شود

به گزارش سیناپرس همدان، خستگی یک عارضه جانبی شایع و بالقوه ناتوان کننده پرتودرمانی سرطان است. تیمی به سرپرستی دانشمندان در بیمارستان عمومی ماساچوست (MGH) اخیرا دریافتند که پوست در پاسخ به پرتودرمانی، هورمون بتا اندورفین تولید می‌کند و افزایش سطح بتا اندورفین باعث خستگی پس از درمان می‌شود. این تحقیق که در Science Advances منتشر شده است، نشان می دهد که مهار این هورمون ممکن است برای بیماران مفید باشد.

چندین سال پیش، دکتردیوید فیشر، مدیر برنامه ملانوم مرکز سرطان عمومی و مدیر مرکز تحقیقات زیست شناسی پوستی MGH و همکارانش نشان دادند که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث آزاد شدن بتا اندورفین از پوست می شود.  اندورفین یک هورمون برای ایجاد احساس خوب است و می تواند سبب تقویت رفتارهای ناشی از شبه اپیوئید ها و اعتیاد به قرار گرفتن در معرض نور خورشید شود.

توضیح تکاملی احتمالی برای این پاسخ متعاقباً شامل حفظ سطح ویتامین D با واسطه اشعه ماوراء بنفش بود. همچنین کشف شده است که داروهای مخدر می توانند باعث آرام بخشی شوند، که یک علامت رایج مرتبط با خستگی می باشد.این نگرش فیشر را بر آن داشت تا به این فکر کند که آیا افزایش بتا-اندورفین ناشی از اشعه ماوراء بنفش ممکن است برای سایر اشکال تشعشع مانند پرتوهای یونیزان که اغلب در درمان سرطان به کار می روند، اعمال شود.

قرار گرفتن در معرض پوست در طول درمان با پرتو درمانی رایج است، و به این سوال منجر می شود که آیا b-اندورفین مشتق شده از پوست ممکن است به توضیح خستگی مرتبط با پرتودرمانی کمک کند. برای آزمایش این موضوع، محققان دم موش‌ها را برای مدل‌سازی درمان‌های پرتودرمانی تحت تابش قرار دادند.

در طول شش هفته تابش در موش‌ها، سطوح خونی بتا اندورفین افزایش یافت و حیوانات ویژگی‌های مرتبط با مصرف مواد افیونی (مانند آستانه درد بالا) را نشان دادند و رفتاری شبیه خستگی نشان دادند. این اثرات در جوندگانی که از نظر ژنتیکی دچار فقدان β-اندورفین شده بودند وجود نداشت. علاوه بر این، هر دو اثرات عمومی مواد افیونی و همچنین علائم شبیه خستگی با درمان با داروی آنتاگونیست مواد افیونی نالوکسان معکوس شدند.

این یافته ها بتا اندورفین مشتق شده از پوست را در اثرات سیستمیک پرتودرمانی، از جمله مواردی که در ایجاد خستگی نقش دارند، دخیل می دانند. فیشر می گوید: بر اساس این نتایج، خستگی ناشی از تشعشع ممکن است با استفاده از داروهای آنتاگونیست مواد افیونی ایمن و در دسترس قابل درمان یا پیشگیری باشد.

منبع :medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا