حاملگی در بیماران خود ایمنی کبد امکان پذیر است؟

آیا بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی کبدی می توانند باردار شوند؟ آیا بارداری برای این گروه از افراد جامعه خطرناک است؟ این افراد برای بارداری باید چه اقدامی انجام دهند؟

به گزارش سیناپرس، حاملگی در بیماری های خود ایمنی کبد یک وضعیت بالینی پیچیده بالینی است که می تواند نگرانی هایی در باره تحمل حاملگی در مادر و احتمال وقوع عوارضی در مادر و جنین ایجاد کند که باید تدبیر کرد. حاملگی با تاثیر بر سیستم ایمنی، در سیر بیماری موثر است. در این باب اختلاف زیادی بین پزشکان خصوصا در رشته ای مختلف وجود دارد.

باید دانست که اختلال در سیکل ماهیانه در خانم های مبتلا زیاد دیده می شود و همین امر شانس حامله شدن را کاهش می دهد و بسیاری از بیماران تنها بعد از شروع درمان و بهبودی نسبی بیماری، دچار سیکل ماهیانه طبیعی می شوند. شدت بیماری کبدی و اینکه بیماری خود ایمنی تحت کنترل هست یا خیر در هر تصمیمی برای بارداری مهم است. در صورت شدید بودن بیماری کبدی و یا وجود نارسایی کبد در حد سیروز کبدی، احتمال زایمان زودرس و مرگ خود به خودی جنین وجود دارد. باید این افراد قبل از تصمیم برای حاملگی با پزشک خود مشورت کنند. آنچه مهم است ، مراقبت بیشتر در دفعات بیشتر و به فواصل کمتر است.

نکات مهم در این رابطه:

. -در صورت امکان در سال اول شروع درمان ، حاملگی توصیه نمی شود و بهتر است بیماری کاملا کنترل شود

– مصرف ازاتیوپرین در حاملگی توصیه نمی شود اما اگر بیمار به ناچار مجبور به ادامه آن باشد ، بهتر است با مقادیر کمتر استفاده شود. در این باره اختلاف نظر بسیار است. پزشکان متخصص زنان با مصرف آن در طول حاملگی مخالفند اما تجارب متخصصان کبد با مصرف آن و آنهم با مقادیر کم مخالف نیستند. در طول سالها تجربه، حاملگی های کاملا بی خطر با تولد فرزندان سالم و زیبا را داشته ام و این سبب شده تا به بیماران اطمینان خاط بیشتری دهم.

-نحوه مصرف داروها در طول حاملگی کاملا به وضع بیمار بستگی دارد که هر ماه تصمیم گیری می شود. به نظر می رسد که مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی در طول حاملگی و شیر دهی بی خطر بوده و میزان ناهنجاری های مادرزادی بیشتر نیست.

– در چند هفته بعد از زایمان ، احتمال شعله ور شدن بیماری وجود دارد. در این زمان مقدار داروهای مصرفی و مطابق نظر پزشک معالج افزایش داده می شود.

در واقع یک مشاوره دقیقی با پزشک معالج و بررسی وضعیت بیمار و مروری بر میزان خطرات می تواند به تصمیمی درست منجر شود که نتیجه آن یک حاملگی کم خطر و تولد یک نوزاد سالم است.

*دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و استاد دانشگاه بقيه الله

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا