کاهش نیاز به جراحی تعویض مفاصل با داروی دیابت

به گزارش سیناپرس،در یک تحقیق بین المللی، محققان دریافتند: افرادی که داروی متفورمین را برای کنترل دیابت نوع دو مصرف می کنند، تا حد زیادی کمتر در معرض عمل جراحی تعویض مفاصل به دنبال بیماری آرتروز قرار می گیرند.

بنا بر نتایج به دست آمده از یک مطالعه بزرگ که توسط محققان بین المللی انجام شده است، مصرف داروی معروف متفورمین که به طور معمول برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو تجویز می شود، با کاهش 30 درصدی خطر تعویض مفصل افراد مرتبط است.

استئوآرتریت یا همان آرتروز، یک بیماری مزمن شایع است که معمولاً باعث درد مفاصل می شود و می تواند به اندازه ای شدید و ناراحت کننده شود که راهی به جز تعویض مفاصلی نظیر مفصل زانو و لگن برای بیمار و پزشک باقی نگذارد. در حال حاضر نیز هیچ دارویی برای جلوگیری یا معکوس کردن روند بیماری استئوآرتریت شناخته نشده است.

طبق برآوردها تا سال 2030 میلادی و تنها در ایالات متحده آمریکا، تعداد جراحی های تعویض مفصل زانو (TKR) و تعویض مفصل ران (THR) به 572 هزار مورد خواهد رسید.

اما تیمی از محققان بین الملل از کشورهای چین، تایوان و استرالیا در این خصوص، تحقیق جالبی را انجام داده اند که در آن، داده های نزدیک به 70 هزار نفر بررسی شده است؛ افرادی که به نوعی با استئوآرتیت درگیر بوده اند.

گروهی از این افراد دارای دیابت نوع 2 بوده و داروی متفورمین مصرف می کردند. میانگین سنی آن ها نیز 63 سال بوده و نیمی از آن ها زن بوده اند.

به گفته این پژوهشگران، ما دریافتیم که مصرف متفورمین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با کاهش قابل توجهی برای خطر تعویض مفاصل همراه است.به گزارش سیناپرس، این امر نشان می دهد که داروی معروف متفورمین دارای اثرات بالقوه درمانی برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت است.

این محققان قصد دارند با اجرای کارآزمایی های کنترل شده تصادفی، درک بهتری از این موضوع پیدا کرده و آن را به مرحله اجرا و توصیه دارویی برسانند.

گفتنی است این یافته ها در نشریه بین المللی و معتبر CMAJ متعلق به مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا