هوای ایستگاه های مترو به ذرات اکسید آهن آلوده است

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد ذرات اکسید آهن مغناطیسی بسیار ریز و کوچکتر از ۵۰۰ نانومتر در هوای ایستگاه های متروی لندن وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، به باور محققانی که بر آلودگی هوا نظارت دارند، هوای داخل ایستگاه های مترو دارای میزان بالایی از آلاینده های جوی است. مطالعات پیشین نشان دهنده ارتباط بین قرار گرفتن در معرض ذرات بسیار ریز و طیف وسیعی از مشکلات بهداشتی از جمله آسم و بیماری‌های قلبی و عروقی است.

متروی لندن یک شبکه تونلی در سراسر لندن است که از ۲۷۰ ایستگاه و ۱۱ خط تشکیل شده است. ۴۵ درصد از این شبکه در زیر زمین قرار دارد. طی این مطالعات جدید، محققان ساختار، اندازه، شکل، ترکیب شیمیایی و خواص مغناطیسی ذرات را از ۳۹ نمونه غبار زیرزمینی لندن تجزیه و تحلیل کردند. نمونه ‌ها در سال ‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ از سکوها، سالن‌ های بلیط و کابین اپراتور قطار در خطوط مختلف متروی لندن جمع‌آوری شد.

مطالعات قبلی گزارش داده اند که ۵۰ درصد از ذرات آلودگی هوا در متروی لندن ذرات آهن دار مغناطیسی هستند. ذرات آهن‌ دار در نمونه‌ های آن ها عمدتاً از یک اکسید آهن به نام ماگمیت تشکیل شده است که قطر آن از ۵ تا ۵۰۰ نانومتر و قطر متوسط آن ۱۰ نانومتر است. برخی از ذرات در خوشه های بزرگتر با قطرهای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰۰ نانومتر شناسایی شدند.

موضوع فوق از آن جهت دارای اهمیت است که شناسایی این نانوذرات می تواند مکمل مانیتورهای سنتی آلودگی هوا باشد، که ممکن است به دلیل وزن کمشان دست ‌کم گرفته شوند.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات قبلی نشان داده است که ذرات حاوی آهن از تماس بین چرخ‌های قطار و ترمز با ریل قطار تولید می ‌شوند و حمل بارهای سنگین تر و سفر با سرعت‌ های بالاتر می‌تواند ذرات ریزتر و بیشتری تولید کند. نویسندگان پیشنهاد می ‌کنند که فراوانی ماگمیت بسیار ریز در نمونه‌های غبار زیرزمینی مترو می ‌تواند ناشی از ترکیبات حاوی آهن چرخ ‌ها، ترمزها و مسیرهایی باشد که به دلیل تهویه ضعیف قادر به خروج آلاینده ها نیستند. این ذرات در هنگام حرکت و توقف قطار در هوا معلق شده و به سکوها می رسند.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: natureasia