ترسیم آینده بازار قهوه به کمک محصول فراموش شده

تیمی از محققان طی مطالعات جدید خود دریافتند قهوه لیبریکا که زمانی در رتبه دوم پرمعامله ‌ترین گونه‌ های محصول قهوه قرار داشت اما بعداً به عنوان یک شکست تجاری در نظر گرفته شد، می ‌تواند برای کمک به حفظ تولید قهوه در مواجهه با آب و هوای گرم‌ تر دوباره ظهور کند.

به گزارش سیناپرس، تقاضای جهانی برای مصرف قهوه رو به رشد بوده و صادرات جهانی این محصول طی ۳۰ سال گذشته در حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است. تولید قهوه در حال حاضر بر دو نوع قهوه عربیکا و روبوستا متکی است که به ترتیب ۵۵ و ۴۵ درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهند.

به گزارش سیناپرس، کمبودهای اخیر در ذخایر قهوه مستقیماً ناشی از تأثیرات خشکسالی در مناطق کشت این محصول است، با توجه به رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات آب و هوایی، احتمالاً شرایط در آینده ای نه چندان دور،  بدتر خواهد شد.

به همین دلیل تیمی از محققین به سرپرستی آرون دیویس پیشنهاد می ‌کنند که سه راه برای سازگاری کشت قهوه در آب و هوای متغیر وجود دارد: انتقال تولید قهوه به مناطقی که آب و هوای آن برای کشت مناسب ‌تر محسوب می‌شود. تطبیق شیوه های کشت قهوه و تولید قهوه ای که به طرز بهتری با شرایط آب و هوایی آینده سازگار باشد.

نویسندگان پیشنهاد می‌ کنند: تغییر نوع محصول قهوه احتمالاً کمترین اختلال را در طبیعت داشته و مقرون به صرفه ‌تر است. آنها قهوه لیبریکا را بهترین گزینه در این حوزه می دانند که در اواخر قرن نوزدهم به طور گسترده کشت می شد. این نوع قهوه دارای بازده بالا بوده و در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است و می تواند در مناطق گرمتر و دشت های نامناسب برای قهوه عربیکا رشد کند. این محصول در آغاز قرن بیستم، به دلیل ناسازگاری در کیفیت و مسائل مربوط به طعم و سودآوری، از محبوبیت خارج شده بود.

به گزارش سیناپرس، این مطالعات همچنین نشان می ‌دهند که معرفی و انتخاب اولیه میوه‌ ها و دانه‌ های لیبریکا به سختی پردازش می ‌شد که این موضوع منجر به مشکلات کیفیت طعم می ‌شد به همین دلیل این محصول مورد استقبال و علاقه تاجران قهوه قرار نمی ‌گرفت. زوال مصرف قهوه لیبریکا با معرفی قهوه روبوستا در آغاز قرن بیستم و افزایش کیفیت قهوه عربیکا شروع شد.

محققان در این رابطه می گویند: قهوه لیبریکا در آب و هوای در حال تغییر، پتانسیل رشد با ارزش بالاتری را در شرایط بسیار گرمتر و در ارتفاعات پایین تری نسبت به  قهوه عربیکا ارائه داده و  انعطاف پذیری آب و هوایی آن نیز نسبت به گونه روبوستا بیشتر است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: natureasia

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا