ساخت زخم پوش با تولید نانو سلولز باکتریایی

یک گروه از پژوهشگران گروه صنایع غذایی دانشگاه ارومیه موفق به تولید نانو سلولز باکتریایی شدند؛ با ساخت این محصول کشور می تواند از واردات زخم پوش ها جلوگیری کند و سالانه 12 میلیارد تومان نیز صرفه جویی ارزی به دنبال داشته باشد.

دکتر هادی الماسی، عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه ارومیه، یکی از پژوهشگران این طرح در گفتگو با سیناپرس گفت: نانوسلولز اکنون به سه شکل نانوکریستال، نانوفیبر سلولز و نانوسلولز باکتریایی تولید می شود. نانوسلولز باکتریایی توسط گونه ‌های خاص باکتری تولید می‌ شود و ابعاد الیاف آن نیز در مقایس نانو است.

وی به مشخصات فنی این محصول اشاره کرد و افزود: این محصول لایه ژلی سفید و شفافی دارد و از فیبرهای سلولزی در سطح نانو تشکیل شده است. این محصول شبکه متخلخل و بافت سه بعدی داشته و قابلیت جذب طیف وسیعی از ترکیبات عملگرا (ضدالتهاب، ضدمیکروب و نانوذرات) را دارد.

وی خاطرنشان کرد: این محصول در ابعاد و اشکال مختلفی ارائه شده و قابلیت عرضه به دو شکل مرطوب و خشک را دارد. همچنین این محصول ضمن قابلیت نگهداری طولانی مدت( بیش از 2 سال)، قابلیت شکل­ گیری در هر سایز، ابعاد و ضخامت دلخواه در حین سنتز را نیز دارد.

وی اظهارداشت: استحکام مکانیکی و بلورینگی بالا و تخلخل زیاد این محصول اجازه نفوذ ترکیبات دیگر را نمی دهد، این مساله باعث شده از این محصول در زمینه های مختلف مانند تثبیت نانو ذرات، اضافه کردن آنزیم و باکتری های پروبیوتیک به داخل آن استفاده شود.

وی تصریح کرد: این محصول اکنون برای تولید زخم پوش ها( به منظور استفاده در پانسمان و ترمیم زخم)، تولید ماسک صورت، استفاده در صنایع نساجی و بسته بندی مواد غذایی و همچنین تولید حسگرهای شیمیایی و میکروبی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: درجه خلوص بالا و نبود لیگنین، همی سلولز و پکتین، شاخص­ بلورینگی تا 85 درصد، درجه پلیمریزاسیون بالا و قدرت کشش قابل توجه( به دلیل ساختار شبکه‌ ای نانو سلولز باکتریایی)، قدرت جذب و نگهداری آب بالا تا 200 برابر وزن خشک پلیمر و تجزیه پذیری و سازگاری زیستی بالا از جمله مزایای رقابتی این محصول محسوب می شوند.

الماسی به سیناپرس گفت: این محصول به صورت خام به کشور وارد نمی شد اما محصولات تولیدی مانند زخم پوش ها و ماسک ها وارداتی بودند. اکنون با تولید این ماده می توانیم  ضمن تولید زخم پوش، از خروج ارز نیز جلوگیری کنیم. برآوردها نشان داده اند واردات ماده ای که برای تولید زخم پوش استفاده می شود، ماهانه حدود 700 میلیون تومان است بنابراین با تولید این محصول حداقل سالانه 12 میلیارد تومان صرفه جویی ارزیی به همراه خواهیم داشت. با احتساب تولید ماسک و دیگر فرایندها، سالانه می توانیم 40 میلیارد تومان صرفه جویی ارزیی داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر مهمترین مشکل ما برای تولید این محصول اخذ مجوز نهایی است زیرا این محصول در تماس با پوست بوده و کاربردهای غذایی و دارویی دارد. متاسفانه هم اکنون یک مقدار کارشکنی در این زمینه وجود دارد. سخت گیری های اخذ مجوز نیز باعث دلزدگی و دلسردی همکاران و اعضای هیات علمی مان شده است. این سخت گیری ها دست و پای ما را بسته و روند تجاری سازی و فروش محصول مان را به تاخیر انداخته است.

وی به دیگر محصول تولید شده این تیم تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: نانو نقاط کوانتومی کربنی از دیگر محصولات ما است. نانو ذرات کربن فلورسنت (کربن کوانتومی) یکی از اعضای نوظهور خانواده کربن هستند که یک رقیب بالقوه برای مجموعه داده های رایج نیمه رسانای کوانتومی در نظر گرفته می شوند.

وی افزود: یکی از ویژگی های این ساختارهای نوظهور در مقایسه با نقاط کوانتومی نیمه هادی و رنگدانه های آلی، سمیت نداشتن خیلی کمتر آنهاست.

وی نبود رقیب داخلی، ظرفیت بالا و قابلیت تست انواع دنباله بند و چرخ از جمله مزایای رقابتی این محصول برشمرد و اظهارداشت: این محصول در رنگ آمیزی سلولی، تشخیص سلول های سرطانی، سنجش شیمیایی، تصویربرداری، نشان دار کردن و پایش میکروبی، ممانعت از تابش فرابنفش کاربرد دارد.