با سیگار الکتریکی یا ویپ، سیگارکشیدن را ترک نمی کنید

به گزارش سیناپرس، تحقیقاتی که در مجله کنترل دخانیات منتشر شده است، نشان می دهد که اکثر بزرگسالانی که ویپ را جایگزین سیگار می کنند، احتمالاً به سیگار کشیدن ادامه داده یا به مصرف دوگانه هم سیگار و هم  سیگار الکتریکی در طولانی مدت ادامه می دهند.

پژوهشگران معتقدند:ویپ در سطح جمعیت به سیگاری ها کمک نمی کند که راحت تر سیگار کشیدن را ترک کنند و برعکس باعث مصرف دوگانه می شود که به گفته محققان برای ترک سیگار کشیدن باید هر دو را کنار گذاشت.

استعمال دخانیات مضر است و شواهد فعلی نشان می ‌دهد که امروزه این امر بسیار رایج شده است. اما مشخص نیست که هر محصول در طول زمان چگونه مورد استفاده قرار می گیرد و این الگوهای استفاده چگونه تعامل دارند. در تلاش برای یافتن این موضوع، محققان ۵۴۵ کاربر دوگانه که هم سیگار و هم ویپ می کشیدند را مورد بررسی قرار دادند.

نتایج پژوهش ها نشان داد:سه چهارم (۷۶ درصد) شرکت کنندگان به طور روزانه سیگار می کشیدند و یک سوم (۳۳.۵ درصد) ویپ یا سیگار الکتریکی استعمال می کردند. جالب اینجاست که اکثر شرکت کنندگان(۸۱.۵ درصد) معتقد بودند که ویپ  ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد.

سپس محققان شرکت‌ کنندگان را بر اساس میزان سیگار کشیدن در طول زمان به گروه‌ هایی دسته ‌بندی کردند که طی آن دو الگوی زمانی برای ویپرها و سه الگو برای افراد سیگاری شکل گرفت. نتایج مطالعات جالب بود، بزرگترین گروه ویپرها با ۶۶ درصد کسانی بودند که به دنبال ترک سیگار بودند. بیشترین گروه سیگاری ها (۵۵ درصد) مصرف کنندگان ثابتی بودند که به سیگار کشیدن ادامه دادند و ۲۷ درصد درگیر ترک تدریجی سیگار بودند که به احتمال زیاد به طور پیوسته سیگار الکتریکی را جایگزین سیگار می کردند.

پژوهش ها نشان داد که در طول ۶ سال مطالعه، ترک زودهنگام ویپ با ادامه سیگار کشیدن، رایج ترین الگوی تقریباً نیمی از شرکت کنندگان بود. فقط ۱۰ درصد از شرکت کنندگان هم استعمال سیگار الکتریکی و هم سیگار را ترک کردند و ۱۵ درصد از کاربران دوگانه به استفاده از هر دو محصول ادامه دادند. به گفته محققان، فراوانی استعمال دخانیات و ویپ، وابستگی به نیکوتین، استفاده از سایر محصولات تنباکو همگی در کسب این نتایج تأثیرگذار بودند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در پایان می گویند: یافته های ما نشان می دهد که کاهش استعمال دخانیات می تواند به مصرف کنندگان دوگانه کمک کند تا هر دو محصول را ترک کنند. علاوه بر این، برای آن دسته از سیگاری هایی که نمی توانند یا نمی خواهند مصرف نیکوتین را ترک کنند، کاهش سیگار کشیدن منجر می شود که به استفاده از ویپ روی بیاورند.

شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Tobacco Control منتشر شده است.

مترجم: محسن فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا