طراحی یک رژیم غذایی سالم تر برای فضانوردان

محققان آمریکایی در یک تحقیق جدید، نقش رژیم های غذایی تقویت شده را در بهبود وضعیت سلامت فضانوردانی که به سفرهای کوتاه یا بلندمدت فضایی می روند، بررسی کرده و نتایج جالبی به دست آورده اند.

نتایج مطالعه‌ای جدید نشان می دهد: فضانوردان می‌توانند در طول پروازهای فضایی خود از رژیم غذایی تقویت‌شده‌ای استفاده کنند که شامل تنوع و مقدار بیشتری از میوه‌ها، سبزیجات و ماهی است تا از این طریق، سلامت و عملکرد بهتری در مقایسه با غذای استاندارد پروازهای فضایی داشته باشند.

این تحقیق که در یک کابین شبیه سازی پروازهای فضایی با 16 نفر انجام شده است، می تواند پیامدهایی برای سلامت فضانوردان و تصمیم گیری در مورد اولویت های منابع غذایی در پروازهای فضایی داشته باشد.

گفتنی است، پروازهای فضایی طولانی مدت بر سلامت انسان تأثیر می گذارد و اندازه فضاپیما و محدودیت در اقلامی که می توان به فضا برد، این موضوع را نیز پیچیده تر می کند.

غذایی که فضانوردان مصرف می کنند، ممکن است باعث برخی تغییرات منفی در سلامتی آن ها در طول پرواز فضایی شود، بنابراین تحقیقات برای رسیدن به ترکیبات بهتر در این خصوص ادامه دارد. چراکه دانشمندان می توانند غذاهای مربوطه را بر اساس جرم، حجم، ماندگاری و شرایط ذخیره سازی محدود کنند.

در همین زمینه، محققانی از مرکز فضایی جانسون ناسا واقع در ایالت تگزاس آمریکا، تاثیر دو رژیم غذایی مختلف را روی 16 نفر شامل 10 مرد و 6 زن بررسی کردند. برای هر گروه چهار نفره از این افراد، یک ماموریت 45 روزه در یک اتاقک بسته برای شبیه‌سازی محیط پرواز فضایی محدود، در نظر گرفته شد. این افراد یا از رژیم غذایی استاندارد و یا از یک رژیم غذایی تقویت شده استفاده می کردند.

رژیم غذایی تقویت شده شامل افزایش تعداد وعده ها و انواع میوه ها و سبزیجات، همراه با ماهی بیشتر و منابع اسیدهای چرب امگا3 بود. این رژیم غذایی بیش از شش وعده میوه و سبزیجات در روز و بین دو تا سه وعده ماهی در هفته، در میان سایر غذاهای سالم، ارائه می‌کرد.

محققان دریافتند: افرادی که رژیم غذایی تقویت شده مخصوص پروازهای فضایی را دریافت می‌کنند، سطوح کلسترول پایین‌تر، سطوح کورتیزول پایین‌تر و در نتیجه استرس کمتر، سرعت شناختی، دقت و توجه بیشتر و میکروبیوم پایدارتری نسبت به افرادی که رژیم استاندارد مصرف می‌کنند، دارند.

آنها به این نتیجه رسیدند: رژیم غذایی پیشرفته فوق برای پروازهای فضایی، دارای مزایای سلامتی و عملکردی قابل توجهی است و می تواند حتی در ماموریت‌های فضایی کوتاه مدت نیز برای فضانوردان مفیدتر از رژیم های استاندارد باشد.

به گزارش سیناپرس، این یافته ها در نشریه معتبر Scientific Reports منتشر شده اند.

مترجم:ندا جوادهراتی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا