خطر جدی نشت لوله انتقال گاز نورد استریم برای محیط زیست

به گزارش سیناپرس،چند ماهی است که خط لوله انتقال گاز نورد استریم با اختلالات و مشکلاتی جدی دست و پنجه نرم کرده و گزارش هایی از نشت گاز در بخش های مختلف این خط به گوش می خورد. در این میان کارشناسان هشدار می دهند که مقادیر زیادی متان حل شده در آب احتمالاً بر محیط زیست دریایی تأثیر می گذارد.

محققان دانشگاه سوئد طی مطالعات جدید خود دریافتند: بیش از دو ماه پس از گزارش اولین نشت گاز نورد استریم، سطح متان در مناطق گزارش شده همچنان بالا است و ممکن است تهدیدی برای اکوسیستم باشد.

توماس داهلگرن، زیست شناس دریایی در دپارتمان علوم دریایی دانشگاه گوتنبرگ در این رابطه گفت: تحقیقات نشان داده است که بخش قابل توجهی از گاز متان که از خطوط لوله در کف دریای بالتیک نشت می کند به سمت بالا نرفته و وارد اتمسفر نمی شود، بلکه در آب حل شده و با جریان های دریایی در بخش های مختلف اکوسیستم اقیانوسی پخش می شود.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: در طول دو هفته اول، ما شاهد سطوح بسیار بالایی از متان بودیم. این میزان از گاز منتشر شده  تقریباً بیش از حد بالا برای سنجش حسگرهای ما و احتمالاً تا صد برابر بیشتر از حد معمول است.

دکتر باستین کوئست، اقیانوس شناس دانشگاه گوتنبرگ نیز در این رابطه می گوید: ما هنوز هم گاهی لکه هایی از متان را در میزان و حجم بسیار بالا در مناطق آسیب دیده خط لوله گاز نورد استریم می بینیم.

گفتنی است، این تحقیق با همکاری بنیاد تحقیقات دریایی سوئد و مرکز پژوهشی صدای اقیانوس انجام شد. در طول این مطالعات، محققان ربات های زیر آب را برای اندازه گیری مداوم مستقر کرده و داده ها از طریق ماهواره برای محققان ارسال شد.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات فوق نشان می دهد مقدار زیاد متان حل شده در آب احتمالاً بر زندگی موجودات دریایی این منطقه و اکوسیستم های اقیانوسی تأثیر می گذارد. نظریه اصلی مطرح شده در رابطه با موضوع فوق این است که کاهش سریع متان به دلیل هضم آن توسط باکتری ها است، چیزی که منجر به بارور شدن بیش از حد آن ها و افزایش  اسیدی شدن اقیانوس می شود.

دکتر دالگرن در این رابطه گفت: پدیده فعلی مشابه همان چیزی است که پس از نشت گاز در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ رخ داد.

مترجم: حمید تعالی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا