صرفه جویی دهها میلیون دلاری در کشور با ساخت دستگاه‌های هیدرولیکی

یکی از تیم‌های فناور دانشگاه صنعتی شریف توانست با تولید محصولات هیدرولیکی، تجهیزات نفت و گاز و قطعات خودرو، موجب کاهش هزینه‌های ارزی و خروج سرمایه از کشور و همچنین در این بخش رقیب شرکت‌های خارجی شود.

حسن فرخنده عضو هیات علمی مرکز کارگاه‌های آموزشی این دانشگاه و مدیرعامل شرکت فرادادگستر صنعت شریف درباره فعالیت‌های این تیم دانش‌بنیان گفت: این شرکت در حوزه محصولات هیدرولیک و به‌ویژه هیدرولیک آسانسور و صنعت خودرو فعالیت دارد و باوجود مشکلات پیش‌رو توانست هزینه‌های ارزی را کاهش دهد، از خروج سرمایه از کشور جلوگیری و رقیبی جدی برای شرکت‌های خارجی شود.

وی افزود: شیرآلات هیدرولیک آسانسور پیش از این از آلمان وارد می‌شد و سالانه دهها میلیون دلار برای واردات آن هزینه می‌شد، چراکه حامیان مالی، شرکت‌های آلمانی- آمریکایی بودند و معاملات با ایران غیرمستقیم انجام می‌شد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه شریف همچنین پلاگ درون‌ چاهی را از دیگر محصولات شرکت فرادادگستر صنعت شریف عنوان کرد و گفت: این دستگاه ۱۷ کاربرد عملیاتی دارد و جداسازی مخزن چاه برای استخراج نفت خالص یکی از کاربردهای آن است.

فرختده ادامه داد: این محصول به‌طور کامل تولید داخل و بومی است و ارزش هر کدام از ابزارهای پلاگ درون‌ چاهی معادل ۳۴ هزار دلار بوده واردات آن در حال حاضر تحریم است. همچنین قطعات سنسور دریچه گاز، سنسور اکسیژن، رله فن و رله دوبل و جک فرمان هیدرولیک از دیگر تولیدات شرکت ما است و تمامی مراحل تولید و دستگاه‌های تست این اقلام بومی سازی شده و آماده سرمایه گذاری و مشارکت است.

وی تاکید کرد: همه محصولات تولید شده در این شرکت تولید داخلی بوده و اجزای محصولات تولیدشده هم وارداتی نیستند.

این فناور به معضلات و مشکلات پیش‌رو شرکت‌های تولیدکننده اشاره کرد و اظهار داشت: در ایران حمایت‌های لازم برای توسعه محصول صورت نمی‌گیرد و باید برای جذب سرمایه‌گذار و اخذ مجوزها مسیرهای پر پیچ و خمی را طی کرد و اصل موضوع حاشیه و موضوع فرعی به اصل تبدیل می‌شود.

فرخنده ادامه داد: همچنین اجزای ایجاد توسعه و موفقیت در این زمینه از یکدیگر جدا هستند و انسجامی بین اجزا وجود ندارد. برای تحقق توسعه، فناور یا تکنولوژیست، سرمایه‌گذار و بازار باید یکدیگر را بشناسند و هماهنگ و همسو با یکدیگر حرکت کنند.

وی برطرف شدن این معضل را وظیفه‌ مسوولان دانست و گفت: برپایی نمایشگاه‌های فناوری نیز فرصت کوچکی برای انسجام و شناخت متقابل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا