داروهای رایج می توانند انتقال عفونت HIV را از مادر به کودک متوقف کنند

به گزارش سیناپرس همدان، طبق یک مطالعه جدید در The Lancet HIV توسط محققان موسسه Karolinska، داروهای ضد ویروسی تقریباً به طور کامل خطر انتقال عفونت HIV توسط مادران را به فرزندان خود، حتی در یک کشور کم درآمد با شیوع HIV بالا کاهش می دهند. این کشف امیدها را برای دستیابی به هدف سازمان بهداشت جهانی برای از بین بردن گسترش عفونت از مادر به کودک افزایش می دهد.

سازمان ملل متحد UNAIDS تخمین می زند که 11 درصد از کودکان متولد شده از مادران HIV مثبت در رحم، در حین زایمان یا از طریق شیر مادر به HIV آلوده می شوند. اما بر اساس مطالعه جدید، این تعداد به احتمال زیاد در واقعیت بسیار کمتر است.

محققان بیش از 13000 زن باردار HIV مثبت را در چندین مرکز بهداشتی در یکی از بزرگترین شهرهای آفریقا، بررسی کردند. بین سال‌های 2015 تا 2017 به این زنان درمان ضد ویروسی از طریق مراقبت‌های زایمان ارائه شد.

تنها 159 نوزاد مبتلا شدند

این زنان به مدت 18 ماه پس از زایمان، زمانی که اکثر آنها شیردهی را متوقف کرده بودند، تحت نظر قرار گرفتند. هنگامی که محققان فرزندان مادران را مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که از بیش از 13000 نوزاد، تنها 159 نوزاد تا سن 1.5 سالگی به HIV آلوده شده بودند. با در نظر گرفتن حاشیه خطا، این به معنای ریسک 1.4 درصدی است.

خطر عفونت در میان زنانی که در اواخر بارداری به دنبال مراقبت بودند یا مبتلا به HIV پیشرفته بودند، بیش از دو برابر بیشتر بود. برعکس، خطر ابتلا به عفونت در افرادی که قبلاً درمان HIV را دریافت کرده بودند، تنها 0.9 درصد بود.

گودلاک ویلی لیاتو، پزشک و محقق پسا دکتری در بخش بهداشت عمومی جهانی در موسسه کارولینسکا و اولین نویسنده این مطالعه می گوید: انتقال HIV از مادر به کودک اصولاً با داروهای ضد ویروسی مدرن کاملاً متوقف می شود. اما تاکنون در کشورهای کم درآمد آفریقا با شیوع بالای عفونت HIV نشان داده نشده است.

تشخیص اولیه مهم است

هدف سازمان بهداشت جهانی (WHO) حذف انتقال عفونت HIV از مادر به کودک است و از سال 2012 توصیه های جدیدی ارائه شده است، از جمله اینکه همه زنان باردار مبتلا به HIV باید درمان ضد ویروسی مادام العمر را شروع کنند. این امر منجر به کاهش شدید خطر انتقال عفونت بین مادر و کودک حتی در کشورهای فقیر از منابع شده است.

آنا میا اکستروم، استاد بالینی اپیدمیولوژی بیماری های عفونی جهانی با تمرکز بر اچ آی وی در بخش بهداشت عمومی جهانی در موسسه کارولینسکا و نویسنده مسئول این مطالعه می گوید: با این حال، بهبود تشخیص زودهنگام HIV، بهینه سازی اقدامات پیگیری و ارائه حمایت تخصصی از مادران جوان همچنان مهم است.

این مطالعه با چالش‌هایی محدود شده است که ممکن است در سیستم‌های بهداشتی با منابع کم معمول باشد، مانند پیگیری ناقص و داده‌های از دست رفته، و اینکه عوامل خطر مانند تابو های اجتماعی مرتبط با HIV به ندرت یا هرگز به طور معمول بررسی نمی‌شوند.

آنا میا اکستروم می گوید: اما این یکی از بزرگترین مطالعات همگروهی است که در آفریقا در مورد خطر انتقال HIV از مادر به کودک منتشر شده است، جایی که نوزاد تا پایان دوره شیردهی تحت نظر است.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا