ساخت داروی جدید ضد افسردگی

دانشمندان در را برای دسته جدیدی از داروهای ضد افسردگی با شروع سریع باز کرده اند.

به گزارش سینا پرس فارس، بر اساس یک مطالعه اخیر، یک ترکیب مولکولی کوچک جدید که شلیک نورون های سروتونرژیک را تنظیم می کند، دارای اثر ضد افسردگی سریع است. نتایج راه را برای توسعه دسته جدیدی از درمان‌ها برای اختلال افسردگی اساسی (MDD) و سایر اختلالات خلقی که درمان آنها دشوار است، هموار می‌کند. MDD یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

اکثر داروهای ضد افسردگی امروزی ناقل سروتونین را هدف قرار می دهند. اما این داروها محدود هستند. اثربخشی داروهای ضدافسردگی هدفمند SERT نه تنها تا 4 هفته طول می کشد، بلکه ممکن است عوارض جانبی جدی از جمله خودکشی نیز داشته باشند و تنها درصدی از افرادی که این داروها را مصرف می کنند، پس از درمان از افسردگی بهبود می یابند. در حالی که کتامین به عنوان یک جایگزین در نظر گرفته شده است، خواص بالقوه اعتیادآور آن و همچنین خطر اسکیزوفرنی نگرانی هایی را برانگیخته است.

در نتیجه، نیاز به اهداف و ترکیبات ضد افسردگی جدید و سریع الاثر بدون این اشکالات جدی وجود دارد. در اینجا، نان سان و همکارانش یکی از این راه حل ها را ارائه می کنند. سان و تیمش یک داروی ضد افسردگی سریع طراحی کردند که با اختلال در تعامل بین SERT و نیتریک اکسید سنتاز عصبی (nNOS) عمل می کند.

محققان دریافتند که جدا کردن SERT از nNOS در مغز موش باعث کاهش سروتونین بین سلولی در ناحیه ای از مغز به نام هسته رافه پشتی می شود. این فعالیت نورون سروتونرژیک در این ناحیه را افزایش داد و به طور چشمگیری ترشح سروتونین را در قشر پیش پیشانی داخلی افزایش داد. بر اساس یافته ها، این منجر به اثر ضد افسردگی سریع در مدل موش MDD شد.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا