جستجوی حیات فرازمینی با یک ابرکامپیوتر جدید

ارتقاء تلسکوپ MeerKat آفریقای جنوبی، آن را به ابزارهای جدیدی برای جستجوی حیات بیگانه مجهز کرده است.

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندانی که با ابتکار Breakthrough Listen کار می کنند، در حال حاضر یک ابزار قدرتمند جدید در اختیار دارند. ابزار جدیدی که در بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی نیمکره جنوبی زمین ادغام شده است، این توانایی را به آن می‌دهد تا نشانه‌های فناوری هوش فرازمینی را شناسایی کند و شبکه را به طور قابل توجهی در جستجوی حیات بیگانه گسترش دهد.

تلسکوپ رادیویی MeerKAT آفریقای جنوبی در منطقه دورافتاده Karoo قرار دارد و از زمان ثبت اولین رصد خود در سال 2016، دید ما را از کیهان با کشف و تجزیه و تحلیل هزاران کهکشان گسترش داده است. این رصد خانه بر روی مجموعه ای از 64 ماهواره برای مطالعه گستره های عظیم آسمان متکی است. محققان از این ابزار برای جستجوی حیات فرازمینی در کهکشان استفاده می‌نمایند.

پروژه Breakthrough Listen در حال حاضر این کار را با جست‌وجوی به اصطلاح فناوری با تلسکوپ گرین بانک (GBT) و سیاره یاب خودکار در ایالات متحده و تلسکوپ پارکس در استرالیا انجام می‌دهد و آسمان را برای پیام‌هایی که ممکن است توسط هوش فرازمینی ارسال شود، اسکن می‌کند. در سه سال گذشته، اخترشناسان و مهندسان این تیم برای تقویت این تلاش ها با یک خوشه کامپیوتری جدید قدرتمند برای استفاده با تلسکوپ MeerKAT کار کرده اند.

دکتر اندرو سیمیون، محقق اصلی Breakthrough Listen، توضیح داد: «MeerKAT از 64 ظرف ماهواره ای تشکیل شده است که می‌توانند منطقه‌ای از آسمان را 50 برابر بزرگ‌تر از تلسکوپ گرین بانک ببینند. چنین میدان دید وسیعی معمولاً شامل ستارگان زیادی است که اهداف فن آوری جالبی هستند. ابرکامپیوتر جدید ما به ما این امکان را می‌دهد تا سیگنال‌های ۶۴ ظرف را ترکیب کنیم تا اسکن‌هایی با وضوح بالا از این اهداف با حساسیت عالی دریافت کنیم».

این فناوری، تیم پروژه Breakthrough Listen را قادر می‌سازد تا از قابلیت‌های تلسکوپ MeerKAT به صورت 24 ساعته استفاده کند و تعداد اهداف مورد مطالعه را تا 1000 افزایش می‌دهد. از جمله اهداف اولیه آن، نزدیکترین ستاره به منظومه شمسی، پروکسیما قنطورس، خواهد بود، که ستاره شناسان معتقدند ممکن است سیارات بالقوه قابل سکونت به اندازه زمین به دور آن بچرخند.

دکتر پیت وردن، مدیر اجرایی Breakthrough Initiatives گفت: «یکی از اولین اهدافی که ما مشاهده خواهیم کرد نزدیکترین ستاره همسایه ما، پروکسیما قنطورس است، که به نظر می‌رسد میزبان دو سیاره سنگی کوچک در منطقه قابل سکونت ستاره باشد».

مترجم: تقی قاسمی