توانایی عجیب یک گل در تغییر رنگ دو جهته

به گزارش سیناپرس، پژوهشگرانی از کشور آفتاب تابان در یک گزارش علمی جدید، از رفتار عجیب یک گل بومی این کشور سخن گفته اند که قادر است در یک بازه زمانی کوتاه، چندین بار تغییر رنگ داده و دوباره به رنگ اولیه خود بازگردد. این کشف می تواند ابعادی جدید از فیزیولوژی گیاهان را آشکار کند.

محققان ژاپنی نشان داده اند: یک گیاه رایج در این کشور با نام علمی کائوسونیس ژاپنیکا ویژگی عجیبی را نشان می دهد که به تازگی کشف شده است. در این گیاه، گل ها در مراحل مختلف چرخه بلوغ، تغییر رنگ داده و سپس درنهایت، به رنگ اصلی خود باز می گردند.

اگرچه پیشتر گزارش هایی مبنی بر تغییر رنگ گل های برخی گیاهان بسته به مرحله بلوغ ارائه شده است، اما این اولین گیاه و تنها نمونه شناخته شده است که روندی دوطرفه را در این گونه تغییر رنگ ها از خود نشان می دهد.

به گفته محققان دانشگاه توکیو، رنگدانه های موجود در برگ ها و گلبرگ های گیاهی، ارتباط تنگاتنگی با مواد مغذی موجود در گیاهان دارند و به همین دلیل، این تغییر رنگ ها در گیاهان می توانند در تشخیص احتمالی برخی کمبودهای تغذیه ای و رفع آن ها به منظور تولید محصولات کشاورزی مغذی تر نقش داشته باشند.

دانشمندان علوم گیاهی معتقدند: پدیده تغییر رنگ در گل ها نوعی پدیده تکاملی است، زیرا از این راه به حشرات گرده‌افشان سیگنال می‌دهند که گل آماده است تا شهد یا گرده‌ خود که به آن ها ارائه نماید؛ اتفاقی که علاوه بر سود رساندن به حشرات، موجب انتقال گرده گیاهان به مادگی ها شده و باروری بهتر و به دنبال آن تولید بذر بیشتری را به دنبال می آورد و از این طریق، نسل گیاه ادامه می یابد.

محققان ژاپنی در تلاش برای بررسی رفتارهای گرده افشانی بین انواع مختلف گیاه کائوسونیس ژاپنیکا، از تصویربرداری تایم-لپس استفاده کردند و انتظار داشتند که تغییر از رنگ نارنجی پیش فرض آن را به صورتی روشن ببینند. به گزارش سیناپرس، اما وقتی ویدیوی ضبط شده را مرور کردند، در کمال ناباوری مشاهده کردند رنگ گیاه پس از چند نوسان، مجددا نارنجی شد.

آن ها برای یافتن دلیل این اتفاق، سعی کردند تغییرات فیزیولوژیکی اتفاق افتاده در گل های کائوسونیس را با این تغییر رنگ ها مرتبط نمایند.

به گفته این محققان، بررسی ها نشان می دهند که حالت اولیه نارنجی رنگ این گل، با مرحله بلوغ پرچم ها یا بخش نر گل همراه است و این مرحله، همان زمانی است که گیاه در حال ترشح شهد است. به گزارش سیناپرس، وقتی پرچم پیر شده و و جدا می شود، گل ها به رنگ صورتی درمی آیند. چند ساعت بعد از این اتفاق، مادگی گل شروع به بالغ شدن می کند، گیاه مجددا شهد ترشح می کند و گل دوباره نارنجی می شود. سپس و با پایان این مرحله، گل مجددا رنگ صورتی به خود می گیرد.

آن ها می افزایند: ماده شیمیایی اصلی مسئول این تغییر رنگ ها، رنگیزه ای زرد-نارنجی به نام کاروتنوئید است و چرخه انباشت و تخریب آن در گیاه کائوسونیس که موجب شگفتی ما گردیده است، یکی از سریع ترین چرخه های شناخته شده تا به امروز است.

به گزارش سیناپرس، این کشف جالب که ابعادی جدید را از وضعیت تغییر رنگ در گل ها و ارتباط آن با وضعیت فیزیولوژیک گیاهان نشان می دهد، در نشریه بین المللی Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: محمدرضا دلفیه