ساخت تصادفی یک رنگ جدید

در سال 2009 میلادی بود که یک پروفسور علوم شیمی در دانشگاه ایالتی اورگان حضور داشت، برای انجام تحقیقاتی ویژه به سراغ دانشجویان خود رفت. هدف از آزمایش های این دانشجویان این بود که بتوانند مواد شیمیایی مختلف را برای استفاده در تجهیزات الکترونیکی با یکدیگر ترکیب کنند و در نهایت آنها را تا 2 هزار درجه فارنهایت (یک هزار و 93 درجه سانتی گراد) حرارت بدهند.

جالب است بدانید که رنگ کشف شده توسط این شیمیدان، نخستین رنگ جدیدی است که پس از 200 سال کشف شده است و به این ترتیب می توان انتظار داشت که یافته این شیمیدان هندی در سطح گسترده ای مورد استقبال قرار بگیرد.

در نتیجه این فرایند یکی از دانشجویان که اندرو اسمیت نام داشت توانست تا موادی را با یکدیگر ترکیب کند که نتیجه به دست آمده از آنها به رنگ بسیار ویژه ای در آمده و طیف منحصر به فردی از آبی را ایجاد کرده بود. این دانشمند هندی که سوبرامانیان نام دارد بلافاصله با دیدن این ماده شروع به تحقیق بر روی آن کرد و توانست تا نوع جدیدی از رنگ را به ثبت برساند.

سوبرامانیان در این باره می گوید: «می دانید لویی پاستور چه می گوید؟ او می گوید که شانس، ذهن های هوشیار را مورد لطف قرار می دهد. انسان ها برای چند قرن به دنبال یک رنگ آبی ویژه و با دوام بوده اند و سرانجام ما پس از سال ها چنین چیزی را کشف کرده ایم.»

منبع: npr