برترین های فناوری 2016

سال 2015 بعضی از بزرگ ترین خودروسازها خطی مشی خود را در تغییر مسیر صنعت حمل ونقل به استفاده از خودروهای الکتریکی و بی نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم قرار دادند که این مسئله نویددهنده ی آینده ای امن تر برای انسان و کره زمین است. در سال 2016 خودروسازها حرکت در این مسیر جدید را آغاز خواهند کرد. شرکت تسلا که تلاش زیادی برای افزایش استقبال از خودروهای الکتریکی بدون راننده نشان داده، کار روی واحد ساخت باتری در نوادا را ادامه خواهد داد و قرار است  اواخر سال آینده، اولین خودروی الکتریکی 35 هزار دلاری خود (تیپ 3) را رسما معرفی کند. تا آن زمان تولید Bolt EV  سی هزار دلاری جنرال موتورز (GM) نیز بعد از مدت ها انتظار، آغاز خواهد شد و از طرف دیگر امیدواریم شرکت نوپا و مرموز فارادی فیوچر که محصولات آن در CES ارائه خواهند شد، جزییات بیشتری از نوآوری های خود منتشر کند. اکنون در مقطع هیجان انگیزی از صنعت خودروسازی هستیم و سال 2016 نقطه ی آغاز شکل گیری چهره ی جدید این صنعت در آینده خواهد بود.

Virtual Reality Camera

دوربین

Oculus دوربین واقعیت مجازی سامسونگ، Hololens شرکت مایکروسافت، و به تازگی OZO از شرکت نوکیا این اواخر توجه های زیادی را به سمت خود جلب کرده اند، این تکنولوژی تبدیل به سکوی پرش برای کسانی شده است که آن را در اختیار دارند فرقی نمی کند که این تکنولوژی در اختیار شرکت بزرگی باشد یا کوچک و حتی تفاوتی نمی کند که در کدام صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، در بیمارستان، در سیستمهای آموزشی، املاک و یا صنعت ورزش و به هر حال این تکنولوژی راه خود را برای ورود به صنایع مختلف باز خواهد کرد. در سال 2016 منتظر شنیدن و تجربه کردن و دیدن چیزهای هیجان انگیز در مورد واقعیت مجازی خواهیم بود.

گجت های پوشیدنی

ساعت

سال 2015 اولین نسل ساعت های هوشمند اپل به بازار آمد که به گمان عده ی زیادی، این رویداد ارائه ی تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی را به سطح بالاتری می برد و حتی آن را به عنوان یک شاخه مستقل در فناوری مدرن مطرح می کند. گجت های پوشیدنی، ویژگی های بالقوه زیادی دارند ولی هنوز اشتیاق غیرقابل مهاری در مصرف کننده ها برای استفاده از آن ها وجود ندارد. یک ساعت هوشمند می تواند مفید باشد ولی داشتن آن ضروری نیست و موانعی مثل عمر کم باتری بر مشکلات آن می افزاید (به نظر می رسد مشکل باتری ضعف مشترک اکثر گجت های پوشیدنی است).

انتظار داریم در سال 2016، گجت های پوشیدنی به وسایلی مفیدتر و البته جذاب تر تبدیل شوند. اپل درصدد ارائه ی دومین نسل ساعت های هوشمندش است که به احتمال زیاد با ارائه ی قابلیت های جدید در قالب اپلیکیشن های اوریجینال، چه به لحاظ ویژگی های کنترل سلامتی کاربر و چه به لحاظ امکانات ارتباطی، کارایی بیشتری خواهد داشت.

ولی نوآوری مورد انتظار، تغییرات منحصربه فرد و ارائه ی ویژگی های نوین و انحصاری در سایر پلتفرم های مطرح حاضر در این بازار است؛ ازجمله اندروید ویر، سیستم عامل انحصاری گوگل برای گجت های پوشیدنی که در سال 2016، وارد سومین سال حضور خود در این عرصه می شود یا پِبِل که در حال رسیدن به جایگاهی خوب در بازار ساعت های هوشمند است. البته گجت های پوشیدنی ورزشی نظیر فیت بیت نیز نیازمند طراحی جدید هستند تا در رقابت با انبوه ساعت های هوشمند از دور خارج نشوند.

پنیر وگان

مارک

ساختن شیر گاو بدون دخالت گاو ممکن است برای شما عجیب باشد اما به کمک تکنولوژی تا سال 2016 این موضوع می تواند به واقعیت تبدیل شود. آزمایشگاه Counter Culture مشغول انجام آزمایش برای تبدیل این شیر به پنیر است، هر چند بسیاری از مردم ترجیح می دهند شیر و پنیر خود را مثل سابق و به روال همیشگی خود تامین کنند اما طرفداران این نوع پنیرها و این نوع تکنولوژی می گویند فشارهای بیشتر به دامداری و کشاورزی و محدودیت های موجود در آینده باعث می شود که صنعت لبنیات به سمت Vegan برود.

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی

کاربردهای اعجاب انگیز واقعیت مجازی فقط به داشتن تجربه ای متفاوت در بازی های ویدئویی خلاصه نمی شوند. با این فناوری می توانید به تنهایی یا به همراه دوستان، به همه جا بروید و هر کاری انجام دهید. در سال 2016، سه هدست واقعیت مجازی برتر بعد از مدت ها سرانجام در دسترس علاقه مندان قرار خواهند گرفت.

هدست آکیولس ریفت که بعد کلید خوردن جنجالی پروژه ی ساخت آن در سال 2012، هنوز در گیرودار طی کردن مراحل تولید است، در سه ماهه اول سال 2016 عرضه خواهد شد.

عرضه هدست ا چ تی سی وایو در سال 2016 احتمالا با کمی تأخیر مواجه خواهد شد. ظاهرا گروه سازنده هدست موفق به خلق یک نوآوری بسیار بزرگ در فناوری واقعیت مجازی شده اند و اچ تی سی اصرار زیادی دارد تا این نوآوری را در اولین نسل هدست های وایو به کار ببرد؛ ولی دیر یا زود شاهد عرضه این هدست بی نظیر خواهیم بود.

در سه ماهه اول سال 2016 باید منتظر هدست واقعیت مجازی سونی نیز باشیم که به طور خاص برای کار با کنسول PS4 طراحی شده است. تا آخر سال 2016 فناوری واقعیت مجازی عمومیت بیشتری پیدا می کند و همگان متوجه خواهند شد که دلیل این همه هیاهو در مورد آن چیست.

Reusable Rockets

موشک

اصطلاح بازیافت و استفاده مجدد و کاهش مصرف را معمولا شما هم شنیده اید ولی این موضوع جدیدا وارد صنایع هوایی نیز شده است، در ماه نوامبر شرکت Blue Orgin شرکت فضایی که توسط Jeff Bezos بنیانگذار آمازون حمایت می شود، اولین شرکت معرفی شده که توانسته است یک راکت را به فضا بفرستد و همان راکت را به زمین برگرداند، سایر شرکتها هم مثل SpaceX ,United Launch Alliance Virgin Galactic تمایل دارند که این پروژه را در سال آینده دنبال کنند. هزینه پرتاب ماهواره و فضانورد به فضا با این اختراع بسیار پایین می آید و شاید این اختراع توریست هایی را که هزینه های یک میلیون دلاری برای رفتن به فضا نمی توانند پرداخت کنند، خوشحال کند.

 

 پخش آنلاین برنامه های تلویزیونی

تلویزیون

در حال حاضر شبکه های مشهوری مانند HBO و Showtime بدون واسطه و به صورت مستقل خدمات آنلاین ارائه می کنند. سرویس های PlayStation Vue و Sling TV به کاربران اجازه می دهند به شبکه های تلویزیونی موردنظر خود دسترسی اینترنتی داشته باشند. شبکه های تلویزیون کابلی Comcast و Verizon در حال آزمایش روش هایی برای پخش زنده تلویزیونی بدون نیاز به رسیور مخصوص هستند.

سال گذشته، نیاز به تجهیزات جانبی برای تماشای شبکه های تلویزیونی آنلاین به مراتب کاهش پیدا کرد و در سال 2016 این روند سرعت و کیفیت بیشتری خواهد داشت. ماه گذشته تلویزیون اپل معرفی شد و در همین مدت کوتاه اپ استور اختصاصی آن مملو از اپلیکیشن های پخش اینترنتی رسانه شده است.

گفته می شود که سرویس live-TV اپل بعد از مدتی طولانی، در سال 2016 راه اندازی خواهد شد. حتی اگر این خبر صحت نداشته باشد، استقبال کاربران از حذف تجهیزات جانبی معمولا گران قیمت برای برخورداری از سرویس های پخش زنده، شبکه های تلویزیونی را به ارائه ی آنلاین و بدون واسطه ی خدمات خود ترغیب خواهد کرد و هزینه های برخورداری از پرطرفدارترین سرگرمی خانگی را به مراتب کاهش خواهد داد.

Superwheat

گندم

18 درصد کالری جهان با گندم تامین می شود و هزینه تهیه دانه و آفت کش وکود های شیمیایی برای گندم ها نیز بسیار بالاست. محققان و دانشمندان Land Institute توانسته اند نگرانی های کشاورزان را در این موارد کاهش دهند آنها Kernza را اختراع کرده اند، در واقع یک گندم فوق العاده که آفت نمی گیرد و به کود شیمیایی هم نیازی ندارد

Passive Radiative Cooling

فیزیک

محققان دانشگاه استانفورد ماده جدیدی ساخته اند که می تواند تابش خورشید به ساختمان را منحرف کند یعنی ساختمانها به هیچ کولر و خنک کننده ای نیاز نخواهد داشت و امکان دارد در آینده این تکنولوژی صنعت ساختمان و تاسیسات را کاملا تغییر دهد.

 

Antibiotic Dirt

 

گل
 

به گزارش زومیت،در سال 2014 تحقیق در مورد باکتری ها انجام شد و مشخص شد که مقاوت باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک بسیار بیشتر از حد تصور رشد کرده یعنی دیگر نمی شود با داروهای آنتی بیوتیک آنها را به راحتی از بین می برد، دانشمندان اخیرا توانسته اند از خاک آنتی بیوتیک خیلی موثر درست کنند که می تواند به خوبی مقاومت باکتری ها را بشکند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا