ارتباط قد افراد با نوع ژنتیک بدن

قد بزرگسالان عمدتاً توسط اطلاعات رمزگذاری شده در DNA ما تعیین می شود. فرزندان والدین قدبلند احتمالاً قد بلندتر هستند، در حالی که فرزندان والدین قد کوتاه‌تر معمولاً کوتاه‌تر هستند، اگرچه این تخمین‌ها کامل نیستند

به گزارش سینا پرس فارس، بزرگترین مطالعه ارتباط ژنومی که تاکنون انجام شده است و از DNA نزدیک به 5 میلیون فرد از 281 مطالعه مشارکت‌کننده استفاده می‌کند، این شکاف قابل توجهی در دانش ما در مورد اینکه چگونه تفاوت های ژنتیکی به تفاوت قد کمک می کند پر می کند.

12111 گونه ای که در اطراف نواحی از ژنوم درگیر با رشد اسکلتی جمع شده اند، یک پیش بینی ژنتیکی قوی برای قد ارائه می دهند. برای افراد با اصل و نسب اروپایی، گونه های شناسایی شده 40 درصد از واریانس قد را تشکیل می دهند و برای افرادی که اجداد غیر اروپایی دارند، 10 تا 20 درصد.

رشد یک نوزاد کوچک به بزرگسال و همچنین نقش ژنتیک در این فرآیند، مدت‌ها جنبه پیچیده و درک نادرست زیست‌شناسی انسان بوده است. بزرگترین مطالعه ارتباط ژنومی قبلی در مورد قد، حجم نمونه تا 700000 نفر را به کار گرفت. نمونه فعلی حدود هفت برابر بزرگتر از مطالعات قبلی است.

این مطالعه که در مقیاسی انجام شده است که قبلاً دیده نشده است، سطوح جدیدی از جزئیات بیولوژیکی و درک اینکه چرا افراد قد بلند یا کوتاه‌قد هستند و وراثت به مناطق مختلف ژنومی خاص مرتبط است، ارائه می‌کند. نتایج نشان می دهد که مناطقی که بیش از 20 درصد از ژنوم را تشکیل می دهند، اکثر گونه های ژن مرتبط با قد را در خود دارند.

یافته‌های این مطالعه می‌تواند به پزشکان کمک کند افرادی را که نمی‌توانند به قد ژنتیکی پیش‌بینی‌شده خود برسند، که ممکن است به تشخیص بیماری‌های پنهان یا شرایطی که ممکن است رشد آنها را متوقف کرده یا بر سلامت آنها تأثیر بگذارد کمک کند. این تحقیق همچنین طرحی ارزشمند در مورد اینکه چگونه می توان از مطالعات گسترده ژنوم برای شناسایی زیست شناسی بیماری و متعاقباً اجزای ارثی آن استفاده کرد، ارائه می دهد.
تنوع ژنومی بیشتری مورد نیاز است

بیشتر داده های ژنتیکی موجود از افراد با اصل و نسب اروپایی است، بنابراین مطالعات گسترده ژنومی طیف گسترده ای از تنوع اجدادی را در سراسر جهان نشان نمی دهد. افزایش اندازه مطالعات گسترده ژنوم در جمعیت‌های اجدادی غیر اروپایی برای دستیابی به همان سطح اشباع و کاهش شکاف در دقت پیش‌بینی در جمعیت‌های مختلف ضروری است.

دکتر ایرینی مارولی، مدرس ارشد زیست شناسی محاسباتی در دانشگاه کوئین مری لندن، گفت: «ما در مطالعه DNA بیش از 5 میلیون نفر به شاهکاری دست یافتیم که تا همین اواخر به طور کلی غیرممکن تلقی می شد.

او ادامه می دهد: مطالعات ژنومی انقلابی هستند و ممکن است کلید حل بسیاری از چالش های بهداشت جهانی را داشته باشند پتانسیل آنها فوق العاده هیجان انگیز است. اگر بتوانیم تصویر واضحی از یک ویژگی مانند قد در سطح ژنومی بدست آوریم، ممکن است مدلی برای تشخیص و درمان بهتر شرایط تحت تأثیر ژن مانند بیماری قلبی یا اسکیزوفرنی داشته باشیم. اگر بتوانیم بخش‌های خاصی از ژنوم را با ویژگی‌های خاصی ترسیم کنیم، در را به روی درمان‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده گسترده‌تر می‌گشاییم که می‌تواند برای مردم در همه جا مفید باشد.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا