راهی برای یادگیری بهتر دروس با اسلایدها و تصاویر

به گزارش سیناپرس، یکی از مهمترین مشکلاتی که دانشجویان در کلاس های درس با آن مواجه هستند، یادگیری و به خاطر سپردن مطالبی است که توسط استاد تدریس می شود. یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد؛ عکس گرفتن از نوشته ها و اسلایدهای نمایش داده شده بسیار مفید است.

برخی دانشجویان تلاش می کنند تمام گفته های استاد را یادداشت کرده و برخی دیگر ترجیح می‌دهید وقت خود را صرف گوش دادن کنند.

محققان توصیه می کنند،به جای انجام این کارها، از نوشته ها و تصاویر نمایش داده شده در کلاس، عکس بگیرید. البته به طور طبیعی اگر عکسی بگیرید و دیگر هرگز به آن نگاه نکنید، ممکن است عکس گرفتن غیرمولد و حتی بیهوده به نظر برسد. اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گرفتن عکس به دانش جویان کمک می‌کند هم اسلاید و هم محتوای گفتاری را بهتر به خاطر بسپارند.

برای بررسی موضوع فوق، آزمایشی در دو بخش انجام شد. اولین مورد شامل آزمایش این مساله بود که دانش آموزان در صورت مطالعه کردن یا مطالعه نکردن تصاویر اسلاید قبل از آزمون، چقدر مطالب درسی را حفظ می کنند. آزمایش ‌های پیشین به حافظه افراد پس از عکس ‌برداری از اطلاعات نگاه کرده ‌اند. در این مطالعات، مشخص شد عکس‌ برداری در گالری‌ های موزه  که برای تقلید از عکس ‌برداری در خارج از کلاس استفاده می ‌شود  به حفظ محتوای عکس ‌گرفته شده توسط افراد در زمانی که بعداً درباره آن سؤال پرسیده می ‌شود، آسیب می ‌رساند.

این اولین مطالعه ای است که تصاویر اسلایدهای سخنرانی را به عنوان ابزاری آکادمیک برای مطالعه در نظر گرفته است.

به گزارش سیناپرس، آنی دیتا، استاد دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید و نویسنده اصلی مطالعه در این رابطه می‌ گوید: با توجه به اینکه دریچه ‌های استفاده از فناوری در کلاس درس به ویژه با گسترش دوره‌های آنلاین ارائه شده به دلیل همه گیری کرونا از قبل باز شده است، عاقلانه است بررسی کنیم که چگونه می ‌توان به بهترین نحو از استفاده دانش‌آموزان از فناوری در کلاس حمایت کرد.

بخش اول مطالعه شامل ۱۳۲ دانش آموز بود که از اسلایدهای پاورپوینت جایگزین روی صفحه نمایش رایانه خود عکس گرفتند. نیمی از گروه از اسلایدهایی با شماره زوج عکس گرفتند و بقیه از اسلایدهای فرد عکس گرفتند. ارائه های پاورپوینت در مورد موضوعاتی بود که برای یک دانشجوی روانشناسی چندان آشنا به نظر نمی رسید، مانند چاپ،  ساخت نرده و پنیرسازی.

 پس از گذراندن کلاس، دانش‌آموزان یک آزمون ۶۰ سوالی را تکمیل کردند که شامل سوالاتی از اسلایدها و بخش‌های گفتاری تدریس شده بود. بررسی ها نشان داد دانشجویانی که از اسلایدها عکس می‌گرفتند، محتوای اسلاید را بهتر از افرادی که عکس نمی‌ گرفتند به خاطر داشتند. با این حال، هنگام ارائه اطلاعات به صورت شفاهی، تفاوتی در یادآوری حافظه وجود نداشت.

به گزارش سیناپرس، در آزمایش دوم به نیمی از شرکت ‌کنندگان این امکان داده شد که از اسلایدهای انتخابی خود عکس بگیرند ولی به نیمی دیگر دستور داده شد که فقط از اسلایدهایی که دیگران برای عکاسی انتخاب کرده اند عکس بگیرند.

یافته‌ها نشان داد مهم نیست که دانش‌آموزان مسئول انتخاب عکس هستند یا تقلید از عکس گرفتن دیگران بلکه هر دو گروه محتوای عکس ‌برداری شده با اسلاید را بهتر از محتوای غیرعکاسی شده به یاد می‌آوردند.

این مطالعه توضیح نداد که چرا عکس ‌برداری به حافظه افراد کمک می‌ کند ولی نویسندگان مطالعه پیشنهاد می ‌کنند که عکاسی از تصاویر و نوشته های استاد در کنار یادداشت برداری سنتی کمک می کند، دروس را بهتر یاد بگیریم.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Journal of Applied Research in Memory and Cognition منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا