تولید گوشت سفید باکیفیت به کمک کافور!

گوشت سفید، یکی از مهم ترین منابعی است که انسان ها برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن خود از آن استفاده می کنند و پرندگان مختلف، جزو اصلی ترین تامین کنندگان گوشت سفید به حساب می آیند. در این میان یکی از انواع گوشت سفید که تقاضا برای مصرف آن در حال افزایش است، گوشت بلدرچین است. در کشور ما، پرورش این پرنده از دو دهه گذشته آغاز شده و در سال های اخیر رشد زیادی داشته است. با توجه به شرایط اقلیمی ایران و سازگاری خوب بلدرچین با آب و هوای گرم، پرورش این پرنده نسبت به سایر طیور ساده تر می باشد.

یکی از انواع گوشت سفید که تقاضا برای مصرف آن در حال افزایش است، گوشت بلدرچین است. در کشور ما، پرورش این پرنده از دو دهه گذشته آغاز شده و در سال های اخیر رشد زیادی داشته است.

پرورش دهندگان بلدرچین و سایر پرندگان گوشتی، معمولا برای بهبود میزان تولید خود و افزایش کیفیت گوشت حاصله از مواد مختلفی استفاده می کنند که برخی به جیره غذایی طیور اضافه گردیده و برخی دیگر به صورت تزریقی اعمال می گردند. بدیهی است هر چه مواد افزودنی مورد استفاده طبیعی تر باشند، احتمال این که گوشت تولیدی از کیفیت و سلامت بیشتری برخوردار باشد، بالاتر است.

در این خصوص گروهی از محققین کشورمان از دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس پژوهشی را انجام داده اند که در آن از «کافور» به عنوان یک ماده گیاهی و طبیعی برای بررسی بهبود کیفیت گوشت بلدرچین استفاده شده است. کافور، ماده ای چسبناک، سفید، جامد و معطر است که از چوب نوعی درخت همیشه سبز با نام علمی «کامفور لائورل» به دست می آید و گاهی نیز به صورت مصنوعی ساخته می شود.

در این پژوهش، محققین 200 قطعه بلدرچین یک روزه را انتخاب نموده و ماده معطر کافور را به مقادیر آزمایشی مختلف در روغن سویا حل نموده و به جیره غذایی روزانه آن ها اضافه نمودند. سپس وضعیت رشد و نمو این پرندگان مورد بررسی قرار گرفت و بعد از گذشت شش هفته ارزیابی های لازم روی گوشت آن ها انجام شد.

نتایج این تحقیق جالب توجه که در قالب مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «تولیدات دامی» وابسته به دانشگاه تهران انتشار یافته است، نشان می دهد که استفاده از داروی گیاهی کافور در رژیم غذایی بلدرچین نه تنها تاثیر مثبت و معنی داری بر کیفیت گوشت این پرنده داشته است، بلکه میزان هورمون تستوسترون و میل جنسی آن را نیز افزایش داده است!

بنا بر اظهار محققین، به کار بردن کافور در جیره غذایی بلدرچین به میزان 500 میلی گرم در هر کیلوگرم غذا باعث ایجاد کمترین مقدار pH در گوشت گردیده و لذا آن ها این مقدار کافور را برای حصول بهترین کیفیت گوشت در این پرنده توصیه نموده اند.

محققین همچنین پیشنهاد داده اند که پرورش دهندگان بلدرچین برای ارتقا و بهبود عملکرد تولید مثلی جنس نر این پرنده، از داروی گیاهی کافور در جیره غذایی آن استفاده نمایند.

گفتنی است ماده گیاهی کافور دارای خواص مختلفی نظیر ضدعفونی کنندگی، ضد حشره، ضد میکروبی و ضد ویروسی است و کاربردهای گوناگونی در حوزه دارویی، پزشکی و بهداشتی آرایشی دارد.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: صداقت، ا.، کریمی ترشیزی، م.ا. و رحیمی، ش. 1395. اثرات استفاده از سطوح مختلف كافور بر عملكرد و غلظت سرمي هورمون هاي تيروئيدي و تستوسترون در بلدرچين ژاپني. تولیدات دامی، 18(2): 286-273.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا