توسعه شرکت های دانش بنیان استانی با توجه به ظرفیت های منطقه ای

محمود شکری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس ضمن حمایت از برنامه های معاونت علمی ریاست جمهوری و شخص دکتر ستاری در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور، اظهار کرد: اگر شاهد هستیم که در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان، کارها به کندی پیش می رود به دلیل کمبود منابع مالی است وگرنه معاون علمی رییس جمهوری دارای اراده و برنامه مناسب در این زمینه است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به نظر می رسد راه نجات کشور همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، این است که ما بتوانیم از نظر علمی در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم. وقتی مبارزه ای شروع می شود می بایست همه ابزار مبارزه فراهم شود. برای پیروزی در این مبارزه اقتصادی که کشور ما با آمریکا و استکبار جهانی دارد، یکی از راه ها این است که از نظر علمی اشباع باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایرانی ها مردم بااستعدادی هستند که در هر جای دنیا رفته اند، به موفقیت های بزرگ نایل شدند. در داخل کشور هم با بهره گیری از این استعدادها در قالب شرکت های بنیان می توان در راه سازندگی کشور گام برداشت. بنابراین باید از این شرکت ها حمایت بیشتری به عمل آید چراکه راه نجات کشور از مسیر شرکت های دانش بنیان می گذرد.

شکری در ادامه تصریح کرد: تقاضای من از معاونت علمی ریاست جمهوری این است که توازن شرکت های دانش بنیان را در سطح استان های کشور فراهم کند. می بایست در همه استان های کشور بنابه استعداد و ظرفیت منطقه، شرکت های دانش بنیان را در آن زمینه فعال کرد. مثلا یک استان از ظرفیت های معدنی برخوردار است، استان دیگر پتانسیل رشد صنعت دارد و استانی هم قابلیت کشاورزی دارد. بنابراین باید مزیت های منطقه ای را در نظر گرفت و پس از شناسایی ظرفیت ها، شرکت های مربوطه را فعال کرد. این کار به ایجاد رشد اقتصادی متوازن در سراسر کشور کمک می کند.

به نظر می رسد راه برون رفت از مشکلات اقتصادی همچون رکود و بیکاری، توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان است. مجلس این آمادگی را دارد که هرجا در بحث قانونگذاری مشکلی وجود داشت، آن را مرتفع کند. اما در عرصه اجرا، مسوولیت با دولت است 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حمایت های صورت گرفته از شرکت های دانش بنیان، گفت: خوشبختانه بحث معافیت های مالیاتی شرکت های دانش بنیان حل شد و زمینه لازم برای بهره مندی این شرکت ها از تسهیلات کم بهره هم به وجود آمد. البته احتمال دارد که بانک ها از ارایه تسهیلات کافی به این شرکت ها خودداری کنند چون سود پایین برای آنها به صرفه نیست. بنابراین قوانین خوبی به تصویب رسیده است اما چنانچه در عرصه اجرا مشکلاتی وجود دارد، به ما منعکس کنند تا پیگیری کنیم.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد راه برون رفت از مشکلات اقتصادی همچون رکود و بیکاری، توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان است. مجلس این آمادگی را دارد که هرجا در بحث قانونگذاری مشکلی وجود داشت، آن را مرتفع کند. اما در عرصه اجرا، مسوولیت با دولت است و باید برای برون رفت از مشکل، اقدامات لازم را به عمل آورد.

شکری با بیان اینکه دانش بنیان، رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است، اظهار کرد: من معتقدم تا مقام معظم رهبری در موردی به یقین نرسیدند، آن را بیان نمی کنند. وقتی ایشان از مسوولان خواستند که به مقوله دانش بنیان توجه و روی آن سرمایه گذاری کنند، از این جهت است که تحقق اقتصاد مقاومتی را از طریق شرکت های دانش بنیان امکانپذیر می دانند. چراکه بهترین و مبتکرترین نیروهای ما در این شرکت ها حضور دارند. پس اینها می توانند کشور را از مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، نجات دهند. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا