درمان ایدز با انگور

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) اصطلاحی است که به پیشرفته‌ترین مراحل عفونت اچ‌.آی‌.وی گفته می‌شود.

به گفته توماس سزکرس، ژنتیک شناس انسانی و رئیس سازمان پزشکی وین و والتر جائگر داروساز سوئدی این پروژه تحقیقاتی دشوار 15 سال به طول انجامیده است.

اگرچه این پروژه مملو از موانع بود، اما گاهی امیدهای تازه‌ای هم پیدا می‌شد و اکنون این محققان، راضی از نتایج خود، قصد دارند آن را منتشر کنند.

این تحقیقات مبتنی بر ماده رسوراترول است که بطور طبیعی در انگور به عنوان ماده دفاعی در برابر انگل‌ها و باکتری‌ها وجود دارد.

محققان با توجه به این ماده و همچنین ماده شیمیایی مصنوعی "M8"، تحقیقاتی را در مورد ماده‌ای آغاز کردند که جائگر برای مهار رشد اچ‌.آی‌.وی تولید کرده بود.

به گفته سزکرس، این ماده در سلول انسان موثر عمل کرده و حتی دارای اثر ترمیمی در بیماران مبتلا به اچ‌.آی‌.وی بوده است.

چندین موسسه کانادایی همچون مرکز ایدز دانشگاه مک‌گیل و موسسه تحقیقات پزشکی لیدی دیویس نیز در این پروژه همکاری کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال اکسپرس،طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت و برنامه ایدز سازمان ملل، 36.9 میلیون نفر در سراسر جهان تا پایان 2014 به ایدز مبتلا بودند که از آن میان، حدود دو میلیون به تازگی مبتلا شده و 1.2 میلیون نفر نیز در اثر علل مرتبط با اچ‌.آی‌.وی درگذشتند.