واگذاری 4 پروژه کلان درحوزه اقتصاد مقاومتی به وزارت علوم

به گزارش وزارت علوم، دکتر 'وحید احمدی' در نشست سیاستگذاری و برنامه ریزی پژوهش و فناوری منطقه 6 دانشگاه های کشور در دانشگاه شهرکرد گفت: تدوین ساختار دانشگاه های کارآفرین، تدوین شاخص های ارزیابی علم و فناوری کشور، ارتقای دانشگاه کشور به جایگاه ممتاز بین المللی و تدوین نقشه راه نقش آفرین دانشگاه ها در اقتصاد مقاومتی، چهار پروژه بزرگ در حوزه اقتصاد مقاومتی هستند که به وزارت علوم واگذار شده است.
دبیرکل شورای عالی عتف با تاکید براینکه معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها باید برنامه پنج ساله آینده دانشگاه ها را تدوین کرده و زمان مشخصی را برای دست یابی به شاخص های علم و فناوری تعیین کنند، گفت: آیین نامه تأسیس شرکت های دانش بنیان دانشگاهی در هفته گذشته ابلاغ شده و با ابلاغ آن، نحوه مشارکت و سرمایه گذاری دانشگاه ها در تأسیس شرکت های دانش بنیان و میزان حضور اعضای هیات علمی در این شرکت ها مشخص شد.
وی ادامه داد: معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها امروز نقش مهم تری بر عهده دارند زیرا عناصر دخیل در پژوهش و فناوری افزایش یافته و بر خلاف گذشته، صرف افزایش مقالات علمی مطرح نیست بلکه باید مقالات کیفی افزایش یابد و جایگاه همه گروه های آموزشی دانشگاه ها، رشته ها و اعضای هیات علمی در آمارها روشن شود.
احمدی از معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها خواست بر هزینه شدن 15 درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها در حوزه پژوهش پافشاری کنند.
وی افزود: در همین راستا علاوه بر تاکید هیات امنای وزارت علوم، در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه برای تدوین ساز و کارهای بودجه ای هستیم تا اعتبارات پژوهش فقط در این حوزه مصرف شود.
معاون وزیرعلوم با ابراز امیدواری نسبت به اجرایی شدن شبکه علمی کشور توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در صورت استفاده دانشگاه ها از پهنای باند اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت، دانشگاه ها از 50 درصد تخفیف بهره مند می شوند.
دبیر کل شورای عالی عتف بر ضرورت افزایش دیپلماسی علم و فناوری تاکید کرد و گفت: در اجلاس اخیر سازمان همکاری های علمی گروه های اسلامی ( کامستک) پیشنهاد ایجاد شبکه آزمایشگاهی مشترک، صندوق حمایت از پژوهش و فناوری و فن بازار مشترک از سوی ایران مطرح شد که مورد استقبال قرار گرفت و در بیانیه پایانی اجلاس گنجانده شد و بانک توسعه اسلامی هم ضمن اعلام حمایت از این طرح ها، از ایران خواست تا برنامه اجرایی خود را به این سازمان ارائه کند.
گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه های منطقه 6 کشور به میزبانی دانشگاه شهرکرد درحال برگزاری است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا