تأثیر مثبت بازی‌های دیجیتالی بر یادگیری لغات

 بنفشه مزاجی دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد اصفهان در پایان‌نامه خود تحت عنوان "تأثیر بازی‌های دیجیتالی بر فراگیری لغت توسط دانش‌آموزان سطح پایین ایرانی دختر و پسر" به آزمایش در این زمینه پرداخت.

به منظور انتخاب دانش‌آموزان هم سطح و با استفاده از آزمون استاندارد نلسن، 60 نفر انتخاب شدند (31 نفر دختر و 29 نفر پسر) که سن آنها از 8 تا 12 سال متغیر بود و زبان‌آموزانی بودند که به مدت دو سال زبان انگلیسی را مطالعه می‌کردند. 

با توجه به هدف این تحقیق که تأثیر آزمایش بر هر دو جنسیت دختر و پسر بود، شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند: گروه آزمایشی دختران، گروه آزمایشی پسران، گروه کنترل دختران و گروه کنترل پسران. 

به منظور حصول اطمینان پژوهشگر در مورد سطح دانش شرکت‌کنندگان، به دانش‌آموزان تست پیش آزمون داده شد. جهت دستیابی به اهداف این تحقیق، در گروه آزمایش، بازی‌های دیجیتالی چندزبانی و سرعتی انجام شد. دانش‌آموزان این گروه باید تصاویر و لغات مربوط به هم را با کلیک کردن به یکدیگر وصل می‌کردند. این کار را نیز گروه کنترل که چنین آزمایشی را دریافت نکرده بودند و در کلاس درس، لغات را با همان روش سنتی، بدون بهره‌گیری از بازی‌های دیجیتالی مطالعه کردند، انجام داد.

تست پس آزمون نیز انجام شد و نتایج آماری به دست آمده از تحقیق، نشان داد: به کارگیری بازی‌های دیجیتالی در کلاس، منتهی به پیشرفت لغت برای دانش‌آموزان سطح پایین شد. جنسیت بر پیشرفت یادگیری لغت دانش‌آموزانی که در معرض بازی‌های دیجیتالی واقع شده‌اند، تأثیر داشت.

بنابراین یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که استفاده از بازی‌های دیجیتالی و همچنین جنسیت دانش‌آموزانی که در معرض این گونه بازی‌ها قرار دارند، تأثیر بسزایی بر بهبود یادگیری لغت دارد.به گزارش ایسنا، این پایان‌نامه به راهنمایی سید امید طباطبایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد دفاع شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا