شناسائی ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک در مومیائی های باستانی

یکی از مشکلاتی که دانش پزشکی مدرن با آن سر و کار دارد، بحث مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری هایی است که به نظر می رسد که به دلیل مصرف بیش از حد و غیر متعارف این گونه دارو ها ایجاد شده است. این موضوع در حالی است که به تازگی تیمی از پژوهشگران آمریکائی با آنالیز دی ان ای استخراج شده از روده چند مومیائی باستانی مشاهده کردند که این مومیائی ها در خود مقادیر زیادی از باکتری هایی را دارند که در برابر بیشتر آنتی بیوتیک های امروزی مقاوم هستند. 

ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در زمان پیش از کشف پنی سیلین توسط آلسکاندر فلیمینگ که موفق شد این دارو را در سال 1928 میلادی کشف کند، وجود داشته و تنها دلیل بروز پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان عصر حاضر، مصرف بی رویه این دارو نبوده و بخشی از آن به ساختار ژنتیکی باکتری ها باز می گردد.

در همین رابطه تاشا سانتیگو رودریگز از پژوهشگران دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا به همراه تیمی از همکارانش به بررسی و نمونه برداری از چندین مومیائی باقی مانده از دوران اینکاها اقدام کردند که این مومیائی ها به قرون دهم تا چهاردهم میلادی تعلق داشتند. در کنار این موارد اطلاعات شش مومیائی دیگر که در کشور ایتالیا نگهداری شده و متعلق به قرون پانزدهم تا هجدهم میلادی هستند نیز استخراج و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش ها نشان می دهد که ژن مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها در زمان پیش از کشف پنی سیلین توسط آلسکاندر فلیمینگ که موفق شد این دارو را در سال 1928 میلادی کشف کند، وجود داشته و تنها دلیل بروز پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی در انسان عصر حاضر، مصرف بی رویه این دارو نبوده و بخشی از آن به ساختار ژنتیکی باکتری ها باز می گردد.

گفتنی است سال گذشته نیز پژوهشگران ایتالیائی با بررسی یک مومیائی طبیعی که به آمریکای جنوبی تعلق داشته و در حدود هزار سال قدمت دارد ، موفق به شناسائی چندین ژن عامل ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها شده بودند.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، تیمی از دیرین آسیب شناسان دانشگاه پیزا به همراه گروهی از پزشکان با بررسی و آنالیز این مومیائی مربوط به آمریکای جنوبی که در اواخر قرن نوزدهم میلادی به ایتالیا آورده شده بود، موفق به شناسائی ژن فوق شدند .

گفتنی است مومیائی مورد بحث در طول این سال ها در بخش قوم ، انسان شناسی  موزه فلورانس نگهداری می شد . در همین زمینه جینو فورناسیاری از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : ما موفق به کشف و شناسائی ژن های متعددی در بقایای این مومیائی شده ایم که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت می کنند.

 تجزیه تحلیل ها و آزمایش های انجام شده بر پایه نمونه برداری ژنتیکی از بقایای یک زن حدودا بیست ساله انجام شده است که به صورت طبیعی و بر اثر قرار گرفتن در محیط سرد و خشک ارتفاعات سلسله کوه های آند ، مومیائی شده است . کارشناسان برآورد می کنند که این جسد به قرون یازدهم و دوازدهم میلادی تعلق دارد.

در ادامه این تحقیقات، دانشمندان با بررسی اندام های داخلی بدن این زن ، قادر به شناسائی دلیل اصلی مرگ وی شدند. بر این اساس ، دلیل مرگ وی بیماری انگلی مناطق  گرمسیری شاگاس Chagas tropical parasitic disease عنوان شده که ناشی از تک یاخته تریپانوزوما کروزی protozoan Trypanosoma cruzi است .

در این مطالعات دانشمندان موفق به شناسائی چندین ژن متفاوت شده اند که موجب بروز مقاومت در برابر آنتی بیوتیک می شود و مطالعه دقیق این ژن ها می تواند پژوهشگران را در اتخاذ راهکاری مناسب برای مقابله با پدیده مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در عصر حاضر یاری کند .

منبع: archaeology

ترجمه:احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا