مصرف جهانی ماهی از تولید آن پیشی می گیرد

تازه ترین تحقیقات اقیانوسی حکایت از آن دارد که حتی ممکن است جمعیت ماهی های مقاوم و فراوان در سراسر دنیا از جمله کپور، سالمون و تیلاپیا نیز در معرض خطر قرار داشته باشد. در واقع تلاشهای زیادی برای مقابله با ماهیگیری بی رویه در سراسر جهان صورت گرفته اما وضعیت این آبزیان در اقیانوسهای جهان بهبود نیافته است. این نگرانی بزرگی است که در گزارش دو سالانه سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل موسوم به فائو بازتاب یافته است. این گزارش تحت عنوان «وضعیت دنیای ماهیگیری و کشاورزی» منتشر شده است.

تهیه کنندگان این گزارش به این واقعیت اشاره می کنند که ماهی از جمله عناصر ضروری رژیم غذایی جمعیت انبوهی از مردم در سراسر جهان است. بررسیها نشان می دهد که ماهی 17 درصد پروتئین مورد نیاز مردم جهان را تأمین می کند و جالب آنکه 50 درصد از این میزان پروتئین در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد.

برآورد می شود که حجم مصرف ماهی در یک دهه آینده به 21 درصد افزایش یابد که این به معنای پیشی گرفتن مصرف از حجم تولید ماهی است

انسانها در سالهای اخیر به میزان بیشتری ماهی می خورند. این روند موجب شده تا در سال 2013 و به واسطه تقاضای بیشتر برای آبزیان در سراسر جهان، حجم ماهیگیری در دنیا با افزایش نگران کننده 31 درصدی همراه شود. این رقم بدان معناست که سرعت مصرف ماهی در سراسر جهان از سرعت تولید آن در اقیانوسها پیشی گرفته است.

اما پیش بینی های صورت گرفته درخصوص آینده بر دامنه نگرانی ها افزوده است به طوریکه تصور می شود تا سال 2025 تولید ماهی با افزایش 17 درصدی همراه شود اما این افزایش هم نمی تواند پاسخگوی نیاز جهانی این ماده غذایی باشد زیرا برآورد می شود که حجم مصرف ماهی در یک دهه آینده به 21 درصد افزایش یابد که این به معنای پیشی گرفتن مصرف از حجم تولید ماهی است.

منبع: fortune  

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا