نشست محیط زیست شهری دراجلاس جهانی شوراها برگزار می شود

به گزارش دبیرخانه نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، علیرضا مصداقی نیا، محورهای اصلی این نشست تخصصی را ارزیابی اثرات زیست محیطی و مهندسی محیط زیست در شهرها، فضای سبز و محیط زیست شهری، شهر نشینی و اثرات زیست محیطی آن، مسائل محیط زیست کلان شهرها، کنترل آلاینده های محیط زیست در شهرها و ایمنی و بهداشت و محیط زیست شهری عنوان کرد.
وی شهرنشینی را یکی از مسائل مهم زیست محیطی دانست و گفت : توسعه چشمگیر شهرنشینی همراه با توسعه شهرها از نظر جمعیت و مساحت و به وجود آمدن کلان شهرها موجب ایجاد بافت ها، ترکیب های مختلف شهری، عوامل ارتباطی و اقتصادی پیچیده ای شده است و تاثیر انسان بر محیط زیست به طور روز افزون از آثار حیات شهری ناشی می شود که این مسائل ناشی از رشد جمعیت شهرنشین و شهرنشینی بدون برنامه ریزی صحیح است. 
سرپرست پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران هر چند اظهار کرد که شهرنشینی دارای اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی است در عین حال افزود:این موضوع به مشکلات و معضلاتی برای ساکنان شهرها دامن زده است که می توان آنها را به عنوان مشکلات شهرنشینی در عصر حاضر به شمار آورد.
وی با اشاره به وضعیت محیط زیست جهان در 2 دهه گذشته ادامه داد: با وجود حساسیت های اخیر در زمینه محیط زیست نه تنها اثرات مخرب انسانی کاهش نیافته که مسائل حاد و دشواری مانند آلودگی شدید جوی، نازک شدن لایه ازن ، تشدید پدیده گلخانه ای و اثرات متعدد ناشی از این پدیده ها مطرح شده است. 
مصداقی نیا با بیان اینکه شهرها به عنوان مراکز جذب جمعیت با مسائل و مشکلات متعدد و مختلف زیست محیطی مانند آلودگی هوا، صدا، پسماندها و آلودگی آب ها رو برو هستند گفت :این امر منجر به گسترش و افزایش شدت فشارهای وارده بر محیط زیست ، تخریب منابع، کاهش فضاهای طبیعی و در پی آن افزایش نیاز شهروندان به محیط زیستی سالم تر شده است. 
وی ادامه داد: از این رو شهرداری ها به عنوان برنامه ریزان و مدیران محلی با شرایط جدیدی مانند افزایش آلودگی ها و تخریب محیط زیست و مسایلی از این دست روبرو هستند و به این ترتیب نقش مدیران و برنامه ریزان شهری تنها تعیین کاربری های اراضی و برنامه ریزی فضایی نخواهد بود، بلکه یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایفی که بر عهده آنان است.
سرپرست پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اجلاس جهانی شوراها و شهرداران گفت: این اجلاس در طرحی پنج ساله برنامه ریزی شده است که بعد از برگزاری نخستین اجلاس در سال های آتی میلادی،2017 تا2020 به ترتیب با محوریت گردشگری، محیط زیست شهری، مدیریت بحران، شهر هوشمند برگزار خواهد شد. 
مصداقی اظهار امیدواری کرد که برگزاری اجلاس یاد شده بتواند به مسئولان و مدیران شهری، اعضای شورا اسلامی شهرها و شهرداران در توسعه مدیریت شهری و ارائه راهکارهای تخصصی وکارآمد معضلات محیط زیست شهری کمک کند.
علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات تکمیلی به پایگاه اینترنتی اجلاس به نشانی www.tnsi.ir مراجعه و یا با شماره های 4-33699093-021و 9-36621318-021 تماس برقرار کنند.
اجلاس جهانی شوراها وشهرداران در روزهای 30و31 تیر ماه جاری در تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا