ایران، دهمین کشور لرزه خیز دنیا

 دکتر فریبا یعقوبی‌نیا دبیر این کارگروه گفت: سلامت در بلایا یکی از ماموریت‌های ویژه محول شده به دانشگاه است که باید به شکلی ایده آل به این قضیه توجه کرد.وی افزود: ایران ششمین کشور بلاخیز جهان، چهارمین کشور از لحاظ بروز بلایای طبیعی در آسیا و دهمین کشور زلزله خیز جهان است که به علت تبعات گسترده آن ، نیازمند مدیریت توانمند در سطح مسؤولین و نهادهای اجرایی که بخشی از آن با حوزه‌های آموزشی مرتبط است.

یعقوبی‌نیا همچنین با اشاره به آمار حوادث طبیعی و غیرطبیعی تصریح کرد: در دهه اخیر حدود 950 زمین لرزه در ایران رخ داده است که به طور متوسط هر سال یک زلزله 6 ریشتری و هر 10 سال یک زلزله 7 ریشتری اتفاق می‌افتد که باعث شده ایران از لحاظ کشته شدگان در رتبه چهارم دنیا قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: حوادث ترافیکی و تصادفات جاده‌ای یکی از بزرگترین مشکلات جوامع انسانی به شمار می‌رود.

دکتر حسین نگارش، عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان هم در خصوص وضعیت لرزه‌ای ایران به ایسنا، گفت: کمربند زلزله 90 درصد خاک کشور ایران را در برگرفته و باید در ساخت و سازها دقت فراوانی کرد. آنچه که در این میان حائز اهمیت است، وضعیت اسفبار شهرها و کلان‌شهرهاست که بر روی گسل‌ها و یا در مجاورت آنها ساخته شده‌اند و در معرض خطر زلزله قرار دارند.

وی در ادامه افزود: ایران از جمله کشورهایی است که از گسل‌های فراوانی تشکیل شده و حرکت این گسل‌ها باعث رها شدن انرژی ذخیره شده و بروز زلزله‌های مکرر  می‌شود که وقوع این زمین لرزه‌ها تلفات جانی و خسارت‌های مالی فراوانی را در مناطق شهری به دنبال داشته است.

وی بیان کرد: زلزله‌های مخرب و فاجعه آمیز چند دهه اخیر نشان داد که ایران کشوری زلزله خیز است و هیچ نقطه‌ای از آن از خطر زلزله در امان نیست.

نگارش، همچنین به وجود گسل‌های زیاد در سرزمین ایران اشاره کرد و اظهار داشت: حرکت های افقی یا عمودی این گسل‌ها در برخی از شهرهای ایران، منجر به بروز زلزله در این گونه شهرها یا نواحی پیرامون آنها شده که از این رو ضرورت پرداختن به علت وقوع زلزله و همچنین تاثیر گسل‌ها بر شهرهای کشور به خوبی احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: در این رابطه باید به دو موضوع مهم در شهرها پرداخته شود که مورد نخست باید به مکان گزینی شهرها و شناخت گسل ها دقت بیشتری شود و دوم آنکه مقاوم سازی ساختمان ها با معیارهای علمی فراموش نشود.

نگارش ادامه داد: ساختمان زمین شناسی فلات ایران و حواشی آن به سیستم کمربند چین خورده دوران زمین شناسی ارتباط دارد که از نظر ذخائر معدنی و اقتصادی یک عامل بالقوه و مثبت و از نظر تکان های لرزه خیزی یک عامل منفی است.

وی در پایان گفت: کشور ایران در قسمت میانی کمربند کوهزایی آلپی قرار گرفته و این حرکات هنوز به اتمام نرسیده و تعادل نهایی برقرار نشده است لذا با توجه به موقعیت ایران و واقع شدن در بین دو قاره قدیمی و مقاوم یعنی اورآسیا در شمال و آفریقا و عربستان در جنوب و گسل های فعال و فراوان و زلزله‌های متعدد دلیل این مدعا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا