پایبندی به احکام و ارقام برنامه توسعه برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به اهمیت پایبندی به احکام برنامه های توسعه ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: دلیل طرح اقتصاد مقاومتی، عدم رسیدن به احکام و ارقام قوانین برنامه توسعه در کشور بود. یعنی مقام معظم رهبری وقتی دیدند که افراد به وظایف خود در قالب احکام قانون برنامه عمل نمی کنند و به ارقامی که مقررشده مثل رشد 8 درصد، کاهش بیکاری به 7 درصد، رشد 8 درصدی صنعت و… دست نیافته اند و این موضوع با تحریم ها و دشمنی خارجی همراه شد، بحث اقتصاد مقاومتی را طرح کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: من فکر می کنم اگر همان احکام و ارقام محقق می شد، دیگر نیازی نبود که عنوان مقاومت را در ذیل برنامه های توسعه ای بیاوریم. اما چون این هدف تامین نشد، مقام معظم رهبری با طرح این موضوع، تلاش کردند که یک رویکرد جهادی در برنامه های توسعه ای کشور به وجود بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهکار رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، پایبندی به احکام و ارقام برنامه های موجود و ارایه گزارش آن است. ما کمتر رییس جمهوری در تاریخ ایران داشتیم که در قالب فصل نهم قوانین برنامه که بودجه و نظارت است، بیاید و گزارش بدهد در طول سال گذشته ای که بودجه را هزینه کرده، چقدر از اهداف قانون برنامه را تامین کرده است و در آینده چگونه می خواهد این اهداف را پیش ببرد؟

فلاحت پیشه تاکید کرد: برای آنکه به اهداف اقتصاد مقاومتی برسیم، چاره ای جز بازخواست حکمی و رقمی از مسوولان مربوطه نداریم بنابراین نباید تنها به حرف و شعار اکتفا کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که نقش فعالیت های دانش بنیان را در تحقق اقتصاد مقاومتی چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: در دنیای امروز بالاترین ثروت کشورها از حق مالکیت فکری به دست می آید به همین دلیل فرار مغزها صورت می گیرد. دولت آمریکا رسما حق مالکیت فکری را تایید می کند چون بین 30 تا 50 سال، سود ناشی از هر تولیدی که از آن حق مالکیت فکری اتفاق بیفتد، نصیب این کشور می شود.

در حال حاضر کمتر از 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی ما به مباحث دانش بنیان و پژوهش اختصاص می یابد. در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مقرر شده این میزان به 4 درصد افزایش یابد اما هنوز فاصله زیادی وجود دارد

وی تصریح کرد: فصل دوم قانون برنامه ما که تحت عنوان اقتصاد دانش بنیان است، به این موضوع اختصاص پیدا کرده است اما اعداد و ارقام آن تامین نشده است. در حال حاضر کمتر از 0.5 درصد تولید ناخالص داخلی ما به مباحث دانش بنیان و پژوهش اختصاص می یابد. در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مقرر شده این میزان به 4 درصد افزایش یابد اما هنوز فاصله زیادی وجود دارد. حتی در قالب قانون برنامه پنجم باید به 2.5 تا 3 درصد می رسید که آن هم محقق نشد.

فلاحت پیشه با اشاره به لزوم افزایش ارزش افزوده بیشتر از ذخایر نفت و گاز، اظهار کرد: تبدیل نفت به محصولات نفتی میانی همچون محصولات پالایشی و پتروشیمی می بایست جایگزین خام فروشی شود. همان کاری که عربستان کرد. این کشور از 103 میلیارد دلار بودجه مازاد 4 سال پیش 82 میلیارد دلار را برای تبدیل خام فروشی به محصولات پالایشی و پتروشیمی اختصاص داد. با انجام این کار به جای آنکه وابسته به بازار باشیم، بازار به ما وابسته می شود اما متاسفانه ما در این زمینه عقب ماندیم. اخیرا در زمان وزارت مهندس زنگنه کارهایی در حال انجام است. به نظر من به جای طرح شعار باید از این سیاست حمایت کرد. حداقل این است که سهم 18 درصد شرکت ملی نفت از هر بشکه را برای سرمایه گذاری مجدد پرداخت کنیم. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا