مطالعه تغییرات آب و هوائی در دوره سنگ

تیمی از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در حال بررسی و مطالعه این موضوع هستند که آیا تغییرات رخ داده آب و هوائی در دوران موسوم به عصر حجر و به طور خاص دوران میانی آن، تاثیری در تکنیک های ابزار سازی انسان در مناطق جنوب قاره آفریقا داشته است یا نه؟

تاثیرات اقلیمی و محیطی مانند تغییر پوشش گیاهی منطقه، خشکی هوا، تغییرات الگوی بارندگی و دمای آب دریاها تاثیر مستقیمی روی فرهنگ های ابزار سازی و نحوه استفاده و ساخت ابزارهای استخوانی، رنگ های استخراج شده از خاک سرخ و تزئینات مورد استفاده ساکنین این مناطق نداشته است.

این تیم پژوهشی به سرپرستی پاتریک روبرت از پژوهشگران دانشگاه آکسفورد برای یافتن پاسخ دقیق این پرسش اقدام به انجام سلسله آزمایش ها و تجزیه و تحلیل آثار باقی مانده از این دوران کرده و در این عملیات، بقایای آثاری مانند  پوسته تخم شتر مرغ ؛ استخوان حیوانات، پوسته صدف و استخوان ماهی کشف شده در سایت های متعلق به این دوران با استفاده از روش های آنالیز کربن و ایزوتوپ های اکسیژن بررسی شد. این آثار عمدتا در غار و سکونتگاه بلومبوس Blombos  که در فاصله زمانی 98 هزار سال پیش تا 73 هزار سال پیش به عنوان سکونتگاه مورد استفاده انسان های اولیه قرار داشت ، کشف شده بود. پژوهشگران تلاش می کنند با بررسی این آثار، قادر به ترسیم شرایط اقلیمی و محیطی دوران فوق شوند.

یکی دیگر از سایت های باستانی مطالعه شده در این پژوهش نیز سکونتگاه و پناهگاه صخره ای کلیپ دریفت Klipdrift Shelter بود که در فاصله زمانی 72 هزار سال پیش تا 59 هزار سال پیش مورد استفاده قرار گرفته بود.

پژوهشگران در مطالعات فوق به این نتیجه رسیده اند که بر اساس یافته های موجود در این دو سایت باستانی، تاثیرات اقلیمی و محیطی مانند تغییر پوشش گیاهی منطقه، خشکی هوا، تغییرات الگوی بارندگی و دمای آب دریاها تاثیر مستقیمی روی فرهنگ های ابزار سازی و نحوه استفاده و ساخت ابزارهای استخوانی، رنگ های استخراج شده از خاک سرخ و تزئینات مورد استفاده ساکنین این مناطق نداشته است.

پاتریک روبرت در این رابطه می گوید: بر اساس یافته های فوق می توان گمان داشت که تغییرات اقلیمی در این دوران از زندگی بشر، نقش مستقیمی در تکنیک های ابزار سازی نداشته و ما باید به موارد دیگری برای بررسی این موضوع توجه کنیم.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا