باکتری مرگباری که از طریق تنفس وارد بدن می شود

سال های زیادی از کشف باکتری برکلدریا سودومالی (Burkholderia pseudomallei) توسط دانشمندان می گذرد. این باکتری که بیشتر در جنوب شرقی آسیا و استرالیا یافت می شود می تواند منجر به بیماری ملویدوسیس (melioidosis) شود اما تا کنون درباره نحوه ارتباط و انتقال این ویروس ها به انسان اطلاعاتی کشف نشده بود.

بیماری ملویدوسیس (melioidosis) سالانه جان 89 هزار نفر را می گیرد و علائم آن نیز تب، درد استخوان و آبسه کردن کبد است.

به تازگی گروهی از دانشمندان از دانشگاه های گریفیت و باند با مطالعه بر روی موش ها دریافتند که این باکتری قادر است تا در مدت 24 ساعت از طریق بینی آنها وارد سلول های بنیادی نخاع شود. جیمز سنت جان (James St John) به عنوان راهبر این تحقیق در این باره بیان کرده است: «تصور کنید که در حال قدم زدن هستید و ناگهان به طور اتفاقی این باکتری را از خاک موجود در آن استنشاق می کنید و روز بعد شما به این باکتری مبتلا می شوید که به سمت مغز شما حرکت کرده و در حال آسیب رساندن به نخاعتان است.»

با این حال این ویروس ممکن است وارد بدن شده و در آنجا تا سال ها به صورت خاموش قرار بگیرد. طولانی ترین دوره خاموشی برای این باکتری 62 سال بوده است. سنت جان در این باره توضیح می دهد که: «این باکتری ممکن است تنها در بدن قرار گیرد و منتظر یک فرصت طلایی باشد و یا در طول مدت زندگی تنها آسیب هایی جزئی به بدن وارد کند. شما ممکن است به صورت تدریجی کارکردهای مغز خود را از دست بدهید.»

بر اساس نظر محققان این پژوهش، نتایج به دست آمده در این زمینه بسیار جالب بوده است زیرا نشان دهنده این است که باکتری های دیگر نیز می توانند از راه بینی وارد بدن شوند. این نتایج برای متخصصان علوم پزشکی بسیار جالب توجه است زیرا این پتانسیل وجود دارد که از این باکتری به عنوان یک سلاح زیستی استفاده شود.

این بیماری سالانه جان 89 هزار نفر را می گیرد و علائم آن نیز تب، درد استخوان و آبسه کردن کبد است. حدود نیمی از افراد واقع در آسیای شرقی ممکن است به این باکتری مبتلا باشند و میزان مرگ و میز در اثر بیماری در مکان هایی مانند کامبوج و شمال استرالیا در حدود 50 درصد است. البته دانشمندان در تلاش هستند تا با تحریک سلول های اطراف باکتری یاد شده آن را از نخاع انسان جدا کنند.