اولین کارخانه‌ای است که در کشور ویتنام به تولید نانومحصول می پردازد

فناوری‌ نانو از سال 2002 وارد کشور ویتنام شده‌است و این اولین خط تولید محصولات فناوری‌ نانو در این کشور محسوب می‌شود.

اولین کارخانه تولید نانومحصولات زیستی در ویتنام آغاز به کار کرد. این کارخانه به دست محققان ویتنامی راه‌اندازی شده و می‌تواند پلی میان پزشکی سنتی، فناوری‌ نانو و داروسازی مدرن ایجاد کند.
فناوری‌ نانو توسط نگوین وان هیو از آکادمی علوم و فناوری ویتنام به این کشور وارد و توسعه یافته است.
فناوری‌ نانو برای اولین بار در آمریکا در سال 2000 توسط بیل کلینتون آغاز به کار کرد. ژاپن و کره‌جنوبی نیز اندکی بعد وارد این حوزه شدند. در سال 2002 ویتنام وارد حوزه فناوری‌ نانو شد.
هیو می‌گوید: «ویتنام در حال حاضر از فناوری‌ نانو برای ساخت نمایشگر استفاده نکرده است با این حال تحقیقات دامنه‌داری در این کشور برای استفاده از این فناوری در ساخت دارو و بخش پزشکی انجام می‌شود.»
هیو در کارخانه ویتلایف (Vietlife) مشغول به کار است. داک نگیا از مدیران سابق مؤسسه شیمی در آکادمی علوم و فناوریویتنام معتقد است که تولید مواد زیستی، دارویی و همچنین انواع مواد غذایی می‌تواند با کمک فناوری‌ نانو انجام شود. این کار روندی است که در حال حاضر محققان از سراسر جهان در حال طی آن هستند.
محققان ویتنامی ابتدا در آزمایشگاه‌های مختلف آمریکا، استرالیا و ژاپن روی ساخت نانوزیست محصولی کار کردند و پس از کسب موفقیت‌های لازم، خط تولید آن را در کشور ویتنام راه‌اندازی کردند.
در کارخانه ویتلایف سه نانومحصول مختلف تولید و بسته‌بندی می‌شود. یکی از این محصولات نانوکورکومین با عنوان تجاری NDN22 است که از زردچوبه ویژه ویتنامی تولید می‌شود و برای تولید آن از نوعی نانوژل و مایسل استفاده شده‌است.
نتایج پیش بالینی نشان می‌دهد که غلظت‌های کم NDN22 می‌تواند تمام سلول‌های سرطان پروستات را در مدت 72 ساعت از بین ببرد.
به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو،این کارخانه نانوزیست محصول دیگری نیز تولید می‌کند که نوعی روغن است که از گیاهان منطقه ویتنام استخراج شده و با استفاده از فناوری‌ نانو به صورت نانومحصول در آمده است.
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا