میمون ها درک می کنند که چه چیزی را نمی دانند

بر اساس تحقیقات جدید انجام گرفته توسط محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ییل (Yale)، میمون های از محدودیت های دانش خود آگاه هستند. "باورهای فراشناختی" در واقع به توانایی فکر کردن درباره تفکرات خود اطلاق می شود. این مفهوم برای مدت های بسیار طولانی به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد بشر شناخته شده است. لری سنتوس به عنوان یکی از روانشناسان دانشگاه ییل در این باره توضیح می دهد: «تمام ما تفاوت های میان احساسی مانند دانستن یک چیز به طور حتم و یا مطمئن نبودن از چیزی را می شناسیم. حتی تمامی ما می دانیم که چه زمانی به جستجو در گوگل نیاز داریم.»

بر اساس یافته های دانشمندان، میمون ها از زمانی که با دانش مورد نیاز خود روبرو می شوند و یا زمانی که نیازمند به یادگیری دانش جدیدتری هستند آگاهی دارند.

تحقیقات گذشته نشان داده اند که حیوانات در زمان مواجهه با مسائل جدید در طول دوره ای زمان نشانه هایی از مطمئن نبودن را از خود بروز می دهند؛ اما محققان در پی کسب شواهدی قطعی در این باره در میان حیوانات بوده اند. بر اساس یافته های آنها، میمون ها از زمانی که با دانش مورد نیاز خود روبرو می شوند و یا زمانی که نیازمند به یادگیری دانش جدیدتری هستند آگاهی دارند.

سانتوس در این باره توضیح می دهد که: «درک انسانی ما از زمان نیازمان به دانش های جدید مانند رفتاری متداول است که هیچ گاه به آن فکر نمی کنیم. زمانی که به یک شهر جدید وارد می شویم می توانیم دریابیم که آیا راه رسیدن به مقصد مورد نظر را بلدیم یا نیاز به استفاده از نقشه داریم. نتایج تحقیق ما نشان دهنده این است که میمون ها نیز می توانند این حس مطمئن بودن و یا عدم اطمینان را در خود تشخیص دهند و بر اساس آن رفتار کنند.»

منبع: upi

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا