در کهنسالی هم جوان بمانید

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که  ادراک سن می تواند منعکس کننده ارزیابی و تشخیص سلامت، محدودیت های فیزیکی و رفاه در زندگی آینده باشد و در بسیاری از افراد مسن نشان می دهد که آن ها احساس جوان تری نسبت به سن واقعی خود دارند.

بررسی های گسترده روی این افراد نشان می دهد که افراد مسنی که احساس جوانی می کنند از میزان مرگ و میر کمتری نسبت دیگر افراد مسنی که این احساس را ندارند، برخوردار هستند و در واقع این افراد دارای طول عمر بالاتری هستند.

در این پژوهش ها ، دکتر اندرو استپتو  به همراه دستیار خود ایسلا ریپون  از دانشگاه کالج لندن (University College London) به بررسی رابطه بین ادراک سن خود و میزان مرگ و میر پرداختند. آن ها طی تحقیقات خود  اطلاعات دریافت شده از  6 هزار و 489 نفر با میانگین سنی 56.8 سال را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند . بیشتر این افراد که می توان گفت در حدود 69.6 درصد از افراد گروه مورد مطالعه را تشکیل می دهند ، احساس می کردند که سه سال یا بیشتر از سن واقعی اشان جوان تر هستند. در حالی که 25.6 درصد تقریبا احساس سن واقعی اشان را داشته و 4.8 درصد احساس می کردند که یک سال یا بیشتر از سن واقعی و تقویمی اشان پیرتر هستند. 

قابل توجه است که بررسی های گسترده روی این افراد نشان می دهد که افراد مسنی که احساس جوانی می کنند از میزان مرگ و میر کمتری نسبت دیگر افراد مسنی که این احساس را ندارند، برخوردار هستند و در واقع این افراد دارای طول عمر بالاتری هستند.

به اعتقاد این پژوهشگران، مکانیزم های زیر بنایی این وابستگی های شایسته باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد که می تواند شامل مجموعه ای گسترده تر از رفتارهای بهداشتی آن ها ( مانند حفظ شرایط مناسب بدنی و ملتزم بودن  به داشتن وزن مناسب  و پایبندی به توصیه های پزشکی ) ، اندازه گیری و انعطاف پذیری بیشتر ، حس تسلط و اراده برای زندگی در میان کسانی که احساس جوان تر از سن خود را دارند، باشد .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در  مجله اینترنتی پزشکی JAMA منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا