نصب ایستگاه های شناور دریایی برای مطالعه تغییرات آب و هوائی

تغییرات آب و هوائی و روند گرمایش زمین ، تاثیرات متعددی در بخش های مختلف جهان داشته و به این ترتیب  اکو سیستم های گوناگونی در سراسر دنیا دچار تغییر شده است. یکی از تاثیرات مهم گرمایش زمین و تغییرات آب و هوائی ، بروز خشکسالی در مناطق مختلف جهان است.

این ایستگاه های دریایی در فاصله هزار و پانصد کیلومتری از سواحل شمالی شیلی نصب شده و عملیات نصب و راه اندازی آن بر عهده تیمی از دانشمندان محیط زیست شیلی بود که با همکاری نیروی دریایی این کشور موفق به نصب سیستم های فوق پیشرفته شناور در این مناطق شدند.

گفتنی است بسیاری از کارشناسان ، فعالیت های صنعتی انسان ها و آلاینده های جوی تولید شده توسط کشورهای مختلف را اصلی ترین دلیل بروز پدیده تغییرات آب و هوائی می دانند . در این میان مونواکسید کربن نقشی بسیار مهم در تخریب محیط زیست دارد. از سوی دیگر آمریکای جنوبی به واسطه دارا بودن جنگل های انبوه آمازون و محیط زیست ویژه خود ، نقشی انکار ناپذیر در تصفیه هوای موجود در اتمسفر زمین ایفا کرده و هر نوع آسیب به این بخش دارای تبعاتی شدید در آب هوای کل کره زمین خواهد بود. این موضوع در حالی است که آمارهای جهانی حاکی از سرعت بسیار زیاد روند تخریب این مناطق و جنگل زدائی در جنگل های آمازون است. روند بالا رفتن گازهای گلخانه ای در کره زمین بدون تردید اثرات و مشکلات متعددی را گریبانگیر جوامع بشری خواهد کرد. مطالعات جدید نشان می دهد که میزان دی اکسید کربن موجود در جو به بالای 396 بخش در هر میلیون مولوکول هوا رسیده است. سازمان جهانی هواشناسی – وابسته به سازمان ملل متحد –در این زمینه اعلام کرد: میزان CO2 موجود در جو طی یکسال گذشته به میزان 2.9 بخش در میلیون افزایش داشته است که این میزان برابر با افزایش ایجاد شده از سال 1984 تا سال گذشته است.

به تازگی تیمی از دانشمندان و پژوهشگران کشور شیلی با نصب ایستگاه های شناور دریایی در تلاش هستند تا تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوائی و گرمایش زمین را در تغییر اقلیم و شرایط اقیانوس آرام مورد مطالعه قرار دهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپانیا، این ایستگاه های دریایی در فاصله هزار و پانصد کیلومتری از سواحل شمالی شیلی نصب شده و عملیات نصب و راه اندازی آن بر عهده تیمی از دانشمندان محیط زیست شیلی بود که با همکاری نیروی دریایی این کشور موفق به نصب سیستم های فوق پیشرفته شناور در این مناطق شدند.

این پروژه با همکاری ایالات متحده آمریکا انجام شده و بخشی از تجهیزات فوق الذکر توسط طراحان این کشور ساخته شده اند. بر اساس توافق های انجام شده بین مقامات محیط زیست دو کشور قرار است کارشناسان هر دو کشور  از این اطلاعات و داده ها به صورت مشترک استفاده کنند.

اهمیت این مطالعات به این دلیل است که بر اساس گزارش های پیشین ، تغییرات اب و هوائی تاثیرات مخربی بر سراسر جهان داشته و در این میان  حدود 300 میلیون نفر در کشورهایی زندگی می کنند که نیمی از جمعیت آنها در فقر و تنگدستی به سر می برند. بسیاری از مناطق قاره آسیا در معرض خطر جاری شدن سیل قرار داشته در حالی که در قاره آفریقا مناطق بسیاری وجود دارد که در معرض خطر خشکسالی هستند .

منبع: efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا