تغییر جمعیتی بی‌سابقه در تاریخ بشر

اقتصاددانان مشاهده کرده‌اند که نسبت سالمندان در حال افزایش است در حالی که نسبت کودکان در حال کاهش است.

تغییر جمعیتی رو به سالخوردگی

بر طبق گزارش اخیر اداره آمار آمریکا در طول چند سال منتهی به سال ۲۰۲۰ افراد ۶۵ ساله از حیث شماره بیشتر از بچه‌های زیر ۵ سال خواهند بود.

این دو گروه سنی در دو جهت مخالف شروع به رشد خواهند کرد: میزان جمعیت افراد ۶۵ ساله و بیشتر رو به افزایش خواهند گذاشت در حالی که نسبت بچه‌های ۵ ساله و زیر ۵ سال به کاهش ادامه خواهد داد.

در واقع بر طبق گزارش اداره آمار آمریکا تا سال ۲۰۲۰ افراد ۶۵ ساله و بیشتر ۱۵٫۶ درصد از کل جمعیت را به خود اختصاص می‌دهند  یعنی چیزی بیش از ۲ برابر کودکان ۵ ساله و زیر ۵ سال که در مجموع ۷٫۲ درصد جمعیت خواهند بود.

نویسنده گزارش بیان می‌کند: «این پدیده جمعیتی منحصر به فرد، بی‌سابقه است.» بین نواحی مختلف تفاوت‌هایی وجود دارد و این تفاوت‌ها همچنان ادامه خواهند یافت. اروپا تا سال ۲۰۵۰ با دارا بودن سهم ۲۵ درصدی سالمندان ۶۵ ساله و بیشتر از کل جمعیت، پیرترین منطقه باقی خواهد ماند، اگرچه روند سالخوردگی در آن کند خواهد شد. علاوه بر این اگرچه درصد جمعیت ۶۵ ساله در چین و هند به اندازه کشورهای اروپایی یا ژاپن نخواهد بود اما جمعیت کلی آن بسیار زیاد خواهد بود و این بدان معناست که جمعیت کل سالمندانی که در چین و هند زندگی می‌کنند از جمعیت کل سالمندانی که در سایر کشورها زندگی می‌کنند بیشتر خواهد بود.

جوان ترین کشورها در آسیا

 از طرفی برخی از جوان‌ترین کشورها در آسیای جنوبی/ مرکزی (افغانستان)، خاورمیانه (کویت، یمن و عربستان صعودی) و آسیای جنوب شرقی (لائوس) قرار خواهد داشت.

شما می‌توانید این روند تغییر باورنکردنی را در نمودار زیر ببینید. نقطه برخورد دو منحنی لحظه‌ای را نشان می‌دهد که جمعیت کودکان ۵ ساله و کمتر با جمعیت سالمندان ۶۵ ساله و بیشتر برابر می‌شود و پس از آن سهم افراد سالمند از کودکان بیشتر می‌شود.

منبع:فردانما

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا