تومورهای مغزی متکی بر چربی هستند نه قند

مطالعه جدید محققان نشان می دهد که تومورهای مغزی از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. این یافته جدید نظرات قبلی دانشمندان را مبنی بر اینکه این دسته از تومورها از قند به عنوان منبع اصلی سوخت استفاده می کنند زیر سؤال می برد.

حالا این پرسش مطرح می شود که اساسا چه چیزی منبع اصلی تأمین انرژی برای تومورهای مغزی است!

درصورتیکه یافته اخیر محققان کاملا تأیید شود آنگاه باید گفت شیوه مقابله با سرطان در آینده دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد زیرا تاکنون دانشمندان علوم پزشکی تمرکز خود را بر روی این نگرش معطوف کرده بودند که تومورهای مغزی را از منبع غذایی شان یعنی مواد قندی محروم نگه دارند.

الیزابت استول از دانشمندان علوم عصبی دانشگاه نیوکسل انگلیس که مغز متفکر این مطالعه محسوب می شود گفت: بیش از 60 سال است که فکر می کنیم تومورهای سرطانی برای تأمین انرژی مورد نیازشان به مواد قندی متکی هستند. این نگرش درخصوص مغز و وابستگی آن به مواد قندی نیز وجود دارد. پس منطقی است که فکر کنیم تومورهای سرطانی غذایشان را از چربی ها تأمین کنند و نه مواد قندی.

تاکنون دانشمندان تمرکز خود را بر روی این نگرش معطوف کرده بودند که تومورهای مغزی را از منبع غذایی شان یعنی مواد قندی محروم نگه دارند

«گلیوما» نوعی از تومور مغزی محسوب می شود که از سلولهای glial رشد می کند. این سلولها تأمین کننده نیاز نورونها هستند. در واقع می توان گفت این دسته از سلولها تا 90 درصد کل سلولهای مغزی را تشکیل می دهند.

هم اکنون سه نوع مختلف از تومورهای glial یعنی astrocytoma، oligodendroglioma و glioblastoma شناخته شده اند که درمان آنها کار دشواری است. در این میان glioblastoma شایع ترین و تهاجمی ترین فرم تومور مغزی به شمار می آید که تقریبا 30 درصد از مبتلایان آن در آمریکا تنها حدود دو سال بعد از تشخیص جان خود را از دست می دهند.

اکنون می توان امید داشت تا با تغییر نگرش در درمان تومورهای مغزی، نابودی آنها را به کاری ساده تر تبدیل کرد.

منبع: sciencealert