نیازمند فناوری های مدیریت آب هستیم

 حسینعلی بهرامی افزود: ایران در کمربند خشک و نیمه ‌خشک کره زمین قرار گرفته و میزان دریافت نزولات آسمانی آن یک سوم متوسط جهانی است؛ بنابراین به صورت ذاتی کشور کم آبی هستیم و از طرفی این منابع آبی محدود را نیز خوب و بهینه مصرف نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه از نظر منطقی ابتدا باید نسبت به استفاده بهینه از منابع موجود اقدام کنیم، افزود: به دلیل کمبود ذاتی آب، باید دستیابی به منابع جدید اعم از نمک‌زدایی و انتقال بین حوزه‌ای را نیز مدنظر داشته باشیم و با توجه به آثار زیست ‌محیطی مرتبط با انتقال بین حوزه‌ای، این راهکار باید به عنوان آخرین راه حل باشد.
به گفته بهرامی، اقتصاد آب در بخش فناوری آب در دنیا حجم وسیعی از چرخش اقتصادی را شامل می‌شود و نمک‌زدایی، تصفیه فاضلاب، مدیریت و دسترسی به آب‌های جوی از این مقوله است؛ برخی کشورهای اروپایی، روسیه و چین از جمله کشورهای صاحب تکنولوژی در این زمینه هستند.
وی ادامه داد: ایران در زمینه‌های مختلف در حال تلاش برای دستیابی به فناوری است؛ در برخی زمینه‌ها نظیر نمک‌زدایی به روش بخار سرد و نیز تصفیه فاضلاب به روش‌های مختلف موفق بوده و در برخی زمینه‌ها نیز نظیر ساخت غشاءهای تخت برای تصفیه در حال تلاش برای دستیابی به تکنولوژی‌های بهتر است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا