دومین کنفرانس بین‌المللی اختلالات مرتبط با گلوتن در تهران برگزار می شود

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی اختلالات مرتبط با گلوتن گفت: هدف از برگزاری این همایش را معرفی تازه‌ های بیماری سیلیاک، حساسیت به گلوتن غیرسیلیاکی و دیگر بیماری ‌های مرتبط با گلوتن برشمرد.
دکتر محمد رستمی‌نژاد با اشاره به حضور اساتید معتبر بین المللی در این کنفرانس گفت: در این همایش پروفسور مایکل مارش بنیانگذار طبقه‌ بندی پاتولوژی بیماری سیلیاک نیز حضور خواهد داشت و کارگاهی برای معرفی طبقه ‌بندی جدید بیماری برای متخصصان پاتولوژی و گوارش برگزار می کند.
وی افزود: در روز دوم همایش ویژه برنامه‌ای برای بیماران سیلیاکی برگزار خواهد شد که جزییات آن از طریق پایگاه اطلاع ‌رسانی بیماری سیلیاک به آدرس www.celiac.ir یا از طریق کانال تلگرام آدرس @iranceliac به اطلاع آنان خواهد رسید.
رستمی نژاد، آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه کنگره را 20 مرداد ماه اعلام کرد و گفت: علاقمندان می توانند مقالات خود را تا این تاریخ از طریق پست الکترونیکی به نشانی congress@sbmu.ac.ir ارسال کنند.
وی افزود: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به دبیرخانه کنگره به نشانی بزرگراه چمران، خیابان یمن، خیابان شهید اعرابی، پژوهشکده بیماری‌ های گوارش و کبد مراجعه یا با تلفن 22432526 تماس حاصل کنند.
دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی اختلالات مرتبط با گلوتن گفت: گروه‌ های هدف این کنفرانس شامل فوق‌ تخصص‌ های گوارش و کبد، متخصصان داخلی، رادیولوژی، زنان، پاتولوژی، هماتولوژی، انکولوژی، دکترای ایمونولوژی، ژنتیک، آمار زیستی، بیولوژی، سلولی و مولکولی و باکتری ‌شناسی هستند.
در حاشیه این همایش نیز شرکت‌ های داخلی و خارجی تولید کننده مواد غذایی بدون گلوتن به ارایه محصولات خود برای بیماران و پزشکان شرکت‌کننده می پردازند.
دومین کنفرانس بین‌المللی اختلالات مرتبط با گلوتن توسط پژوهشکده بیماری ‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 10 تا 11 شهریور ماه در سالن آمفی تأتر پژوهشکده برگزار می شود.
بیماری سلیاک‌ (Coeliac disease) یک اختلال خود ایمنی روده باریک با زمینه ژنتیکی است. در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد.
در صورتیکه بیماران مبتلا به سلیاک پروتئینی از دسته گلوتن (gliadin) که در برخی از غلات مانند گندم و جو وجود دارد را مصرف کنند دچار علایم عدم تحمل می‌شوند. ظاهرا ورود گلوتن به سلول های پرزهای روده موجب پاسخ سیستم ایمنی می‌شود. 
واکنش التهابی ایجاد شده موجب تحلیل پرزهای روده (villous atrophy) و کاهش فعالیت آنزیم های روده می‌شود. چون بخش عمده‌ای از جذب مواد غذایی در روده در پرزهای روده انجام می‌گیرد تخریب پرزها موجب سوء جذب می‌شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا