شمارش معکوس برای خودکشی فضاپیمای"روزتا"

از آنجایی که همه چیزهای این جهان فناپذیرند، فضاپیمای روزتا که اطراف دنباله‌دار 67P می‌گردد نیز محکوم به فنا است.در پائیز، این مدارگرد به فرودگر فیلائه در سطح دنباله‌دار خواهد پیوست اما مانند آن از فرود نرمی برخوردار نخواهد بود. تیم روزتا قرار است این فضاپیما را به روی 67P بکوبند و اطلاعات لحظه آخر و تصاویر وضوح بالای ارزشمند آن را جمع‌آوری کنند.

روزتا در دوم مارس 2004 به فضاپرتاب شد و در ششم اوت 2014 به این دنباله‌دار رسید که به عنوان دستاورد بزرگ قرن مشهور شد.

دنباله‌دار 67P در یک مدار وسیع بیضوی حرکت می‌کند، از این رو آژانس فضایی اروپا باید سرعت سفر روزتا را به دقت محاسبه می‌کرد و سپس محل تلاقی مدار دنباله‌دار و فضاپیما را پیدا می‌کرد. روزتا از جایگاه مداری خود به تصویربرداری از دنباله‌دار می‌پرداخت و فرودگر فیلائه نیز اطلاعات سطحی را جمع‌آوری کرده و اطلاعات ارزشمند و جدیدی را در مورد 67P برای درک بهتر دانشمندان از دنباله‌دارها ارسال کرد.

این دنباله‌دار در حال حاضر به سمت دورترین نقطه از خورشید در مدار خود در حال حرکت است. در این فاصله، سلول‌های خورشیدی روزتا کمترین میزان دریافت نور را داشته و انرژی آن کاهش خواهد یافت. یکی از گزینه‌های تیم قرار دادن این فضاپیما در حالت خواب زمستانی بود اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که روزتا بتواند نیروی کافی برای گرم ماندن را حفظ کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس،از این رو محققان تصمیم گرفتند که در آن زمان، ماموریت را به پایان برسانند. البته برخورد عمدی این مدارگرد با سطح دنباله‌دار بسیار پیچیده است. پس از برخورد با سطح دنباله‌دار، روزتا دیگر قادر به برقراری ارتباط با زمین نخواهد بود. اما دانشمندان به فعالیت‌های علمی خود در مورد این ماموریت ادامه خواهند داد.