سرطان قابل پیشگیری است

تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان می دهند که سرطان به عنوان یک بیماری زیست محیطی شناسایی شده است که به طور عمده توسط تغییر عوامل شیوه زندگی قابل جلوگیری است.

مطالعات انجام شده نشان می دهند که سرطان اغلب توسط عوامل محیط زیستی زندگی یک فرد ایجاد می شود و  عوامل زیست شناسی درونی از قبیل ژنتیک و وراثت  تاثیر چندانی در ابتلا به این بیماری ندارد.

در همین راستا کتی کلیفت سخنگوی شورای سرطان ایالت کوئینزلند استرالیا ، اعلام کرد که کلید کاهش بروز سرطان در پیشگیری از آن است. برای نمونه می توان به این مساله اشاره کرد که در طول سال  47 هزار مرگ که به علت سرطان پستان در سراسر جهان رخ می دهد، در حالی که  به راحتی می توان با اضافه کردن ورزش و فعالیت های بدنی مناسب در شیوه زندگی از بروز این سرطان جلوگیری کرد.

مصرف دخانیات یکی از علل مهم در بروز سرطان ها اعلام شده است . در صورت ادامه یافتن این روند مصرف دخانیات ، تا سال 2030 هشت میلیون نفر به همین علت جان خود را از دست خواهند داد مگر اینکه مردم در شیوه زندگی خود تغییر ایجاد کرده و این عادت را کنار بگذارند.

او در ادامه توضیحات خود اضافه کرد که علاوه بر گنجاندن ورزش در برنامه زندگی ، انجام آزمایش های غربالگری سرطان پستان و همچنین استفاده از واکسیناسیون می تواند میزان گسترش  این سرطان را کاهش دهد. سخنگوی شورای سرطان ایالت کوئینزلند در استرالیا  همچنین پیشنهاد کرد که بهتر است تا مردم به طور منظم نزد پزشک عمومی رفته و معاینه شوند تا هر گونه تغییر و یا  بروز علائم جدید در بدن انها ، توسط پزشک شناسایی شود. قابل توجه است که این مساله برای همه سرطان ها مشابه بوده و رعایت موارد ذکر شده  باعث می شود تا خطر ابتلا به سرطان کاهش پیدا کند . لازم به ذکر است که با این روش در صورتی که کسی به سرطان مبتلا شود ، به جهت شناسایی زودهنگام آن ، درمان آسان تر و مطمئن تری نیز امکان پذیر خواهد بود .

سخنگوی شورای سرطان کوئینزلند اظهار داشت که افراد سیگاری باید تغییرات اساسی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند . لازم به ذکر است که مصرف دخانیات یکی از علل مهم در بروز سرطان ها اعلام شده است . در صورت ادامه یافتن این روند مصرف دخانیات ، تا سال 2030 هشت میلیون نفر به همین علت جان خود را از دست خواهند داد مگر اینکه مردم در شیوه زندگی خود تغییر ایجاد کرده و این عادت را کنار بگذارند .

قابل توجه است که از دیگر عوامل ایجاد خطر ابتلا به سرطان، رژیم غذایی نامناسب ، شغل هایی با ریسک بالای ابتلا به سرطان  و عوامل عفونی  هستند. همان گونه که چاقی و اضافه وزن بالا علت اصلی بسیاری از بیماری ها به حساب می آید ، این عوامل نیز خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش می دهند .

منبع : thehealth