بال هایی سالم از 99 میلیون سال پیش

قدمت ظهور پرندگان بر روی زمین به 150 میلیون سال پیش و زمان امپراطوری دایناسورها باز می گردد. محققان در طول چند سال اخیر موفق به کشف فسیل های بسیاری از پرندگان شده اند اما همه آنها به نحوی تصاویری دو بعدی بودند که بر روی سنگ ها ایجاد شده بودند. همچنین دانشمندان پیش از این آثاری از پرندگان باستانی را در کهرباها پیدا کرده بودند اما همه آنها تنها دارای یک بال بودند؛ اما هم اکنون کشف این فسیل 99 میلیون ساله پرنده دو بال دیدگاه جدیدی را نسبت به پرندگان باستانی و شکل احتمالی آنها به دست می دهد.

این فسیل ها به گونه ای باستانی از پرندگان به نام Enantiornithines تعلق دارند که در اوایل زندگی خود نیز ویژگی های بزرگسالان خود را به نمایش می گذارند؛ بنابراین اگر حتی این پرها به جوجه های پرندگان تعلق داشته باشد دانشمندان می توانند از روی آنها به ویژگی های پرندگان بزرگسال نیز پی ببرند.

فسیل های یاد شده توسط لیدا زینگ، برایان کم کلار و همکارانشان از منطقه ای در برمه کشف شده است. این فسیل ها به طرز عجیبی هنوز هم حاوی مقادیر کمی از فولیکول های مو، بافت های نرم و ترکیبات پر مانند هستند. از آنجایی که پرهای این پرنده کوچک و ظریف هستند محققان بر این باورند که این بقایا متعلق به یک جفت جوجه بوده اند که در مدت کوتاهی پس از تولد خود مرده اند.

این محققان با استفاده از تکنیک هایی نظیر میکرو سیتی اسکن به بررسی ساختار و ترکیبات یافت شده در استخوان ها و پرهای این فسیل پرداختند. به طور کلی پر و بال های این پرنده فسیلی با نمونه های امروزی پرندگان مطابقت داشت به نحوی که اگر آنها در کنار بال های یک پرنده امروزی قرار می گرفتند تمایز میان این دو گونه از بال ها بسیار سخت می شد. این کشف نشان دهنده این است که پرندگان ترکیبات منحصر به فرد پرهای خود را در حدود 100 میلیون سال پیش تکامل داده اند و در طول زمان نیازی برای تغییر عظیم آنها نداشته اند.