کارخانجات پیشرفته ای به نام «کشاورزی مدرن»

نشریه اکونومیست در گزارشی ویژه به لزوم حرکت کشاورزی به عنوان یکی از صنایع مادر و حیاتی جهان به سمت دگرگونی و بازدهی بیشتر اشاره کرده و می نویسد: تام راجرز یکی از کشاورزان پرورش دهنده بادام در کالیفرنیاست. این میوه که بسیاری آن را آجیل می دانند به واسطه کلسیم بالایی که دارد از ارزش غذایی چشمگیری برخوردار است. بادام خوشمزه و بسیار مقوی است. آمارها نشان می دهد که مزارع کالیفرنیا حدود 80 درصد بادام دنیا را تولید می کنند که از این طریق سود سالانه 11 میلیارد دلاری برای پرورش دهندگان این محصول به بار می آورد. اما بادام از جمله محصولات باغی همواره تشنه به شمار می آید. محاسبات صورت گرفته توسط محققان هلندی نشان داده که برای به بار نشستن هر دانه بادام به حدود 3.8 لیتر آب نیاز است و البته همه می دانند که برای استفاده از آب در پرورش محصولات کشاورزی و باغی باید پول پرداخت ! اینجاست که پای فناوری به میان می آید تا کمک حال کشاورزان و باغداران باشد.

در کشاورزی مدرن حتی خاکی که محصولات متنوع کشاورزی و باغی در آن پرورش می یابد با استفاده از سیستمهای پیشرفته رایانه ای به دقت زیر نظر قرار می گیرد

در ادامه این گزارش آمده است: امروزه بسیاری از مزارع و باغات در کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه دنیا به شبکه ای از فناوریهای نوین مجهز شده اند. به عنوان مثال بسیاری از باغات بادام در کالیفرنیا و احتمالا سایر کشورهای پیشرو در این عرصه به پیشرفته ترین شبکه انتقال آب مجهز شده است. این مجموعه شامل حسگرهای رطوبت سنج هم می شود که در سراسر باغاتی از این دست تعبیه شده اند. این حسگرها اتفاقاتی را که در خاک مزارع و باغات روی می دهند را به طور لحظه ای زیر نظر دارند. اطلاعاتی که از این طریق تهیه می شوند به سیستمهای پیشرفته رایانه ای ارسال تا پس از تجزیه داده ها، فرمانهای لازم به پمپهای آب صادر شود. تمام این فرآیند به صورت خودکار انجام می شود تا هزینه های عملیاتی شدن آن در سطح پایینی باشد.

اکونومیست در ادامه آورده است: تمامی این مثالها نمایشی هیجان انگیز از مفهوم نوپایی به نام «کشاورزی هوشمند» است. در چنین مزارعی تمام فرآیندهای مربوط به کاشت، داشت و برداشت و اموری نظیر آبیاری و بارورسازی خاک زیر نظر پیشرفته ترین سیستمهای رایانه ای صورت می گیرد. در این مسیر حتی خاکی که محصولات متنوع کشاورزی و باغی در آن پرورش می یابد به دقت زیر نظر قرار دارد. نگاهی دقیق به این روند نشان می دهد که کشاورزی به تدریج به کارخانجاتی مدرن تبدیل می شود که طی آن اثرگذاری تغییرات جوی بر فرآیند تولیدات کشاورزی و باغی به حداقل می رسد. اما این تمام داستان نیست. دانشمندان بر روی ساختار DNA گیاهان نیز کار می کنند و دقیقا به لطف همین درک ارتقا یافته است که اداره کنندگان چنین مزارعی به بهترین شیوه ممکن روند کاشت و برداشت محصولاتشان را مدیریت می کنند.

منبع: economist

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا