خودرو خودران گوگل را می‌توان به عنوان راننده اتوموبیل پذیرفت

قانونگذاران بخش امنیت وسائل نقلیه در آمریکا می‌گویند سیستم هوش مصنوعی که اتوموبیل بدون راننده گوگل را هدایت می‌کند، تحت قوانین فدرال می‌تواند «راننده» در نظر گرفته شود. این یک قدم بزرگ به سمت تأیید و پذیرش خودروهای بدون راننده در جاده‌ها است.

خودرو خودران گوگل - فردانما - آینده صنعت حمل و نقل (۲)

تایید واژه راننده برای خودرو خودران گوگل

پاول همرزباو مشاور رئیس اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراهی در نامه خود خطاب به گوگل آورده است: «بخش خودرو خودران گوگل در ۱۲ نوامبر یک طرح پیشنهادی برای یک خودروی خودران که نیازی به راننده انسانی ندارد، به این اداره ارائه کرد. اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراهی واژه راننده را که در طرح خودرو خودران گوگل به آن اشاره شده به عنوان سیستم خودران (و نه افراد سوار بر خودرو) تلقی می‌کند. ما تصدیق می‌کنیم که خودرو خودران گوگل چیزی تحت عنوان راننده به معنای سنتی آن که تمامی خودرهای دیگر در طول بیش از ۱۰۰ سال گذشته دارای آن بوده‌اند نخواهد داشت.»

دعوا بر سر داشتن یا نداشتن فرمان

پذیرش خودرو خودران گوگل به عنوان راننده توسط قانونگذاران آمریکا

خودروسازان بزرگ دنیا و شرکت‌های فناوری بزرگ از قبیل گوگل برای تولید و عرضه خودروهایی که می‌توانند- حداقل در بعضی اوقات- خودشان رانندگی کنند، در حال رقابت با یکدیگر هستند. تمامی این شرکت‌ها از اینکه قوانین ملی و فدرال آمریکا مانع از آزمایش کردن و اجازه گسترش خودرهای بدون راننده می‌شوند شکایت دارند. در پیش‌نویس اولیه قانونی که در کالیفرنیا تنظیم شده، تصریح شده که این خودروها باید فرمان داشته باشند و همچنین یک راننده دارای گواهینامه رانندگی نیز در آنها نشسته باشد.

اگر هوش مصنوعی خودروها بر اساس قانون بتواند راننده خودرو محسوب شود، راه برای گوگل یا سایر خودروسازان برای طراحی سیستم‌های وسائل نقلیه‌ای که مستقیماً با راننده مصنوعی خودرو ارتباط برقرار می‌کنند باز می‌شود.

اداره فدرال در پاسخ خود به گوگل، نقشه جامع خود از موانع قانونی برای پذیرش خودروهای خودران در جاده‌ها را ارائه کرده است. اداره فدرال این نکته را متذکر می‌شود که نمی‌توان از قوانین موجود که بر وجود برخی تجهیزات ایمنی خودرو تأکید دارند- مانند سیستم‌های ترمز که با پا فعال می‌شوند- چشمپوشی کرد.

اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراهی عنوان می‌کند: «سؤال بعدی این است گوگل چگونه می‌تواند تصدیق کند که سیستم خودران، استانداردهای موجود که برای خودروهای با راننده انسان طراحی شده و توسعه یافته‌اند را رعایت می‌کند.»

یکی از سخنگویان گوگل عنوان کرد که گوگل همچنان در حال ارزیابی پاسخ اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراهی است. مدیران گوگل گفته‌اند که آنها احتمالاً با خودروسازان بزرگ دنیا برای تولید خودروهای خودران شراکت خواهند کرد.

گوگل به اداره ملی ایمنی حمل و نقل بزرگراهی گفته است که خطر واقعی این است که وجود ویژگی‌های ایمنی خودرو- که در قانون تصریح شده‌اند- راننده را وسوسه کند تا کنترل خودرو را خودش به دست بگیرد.

منبع:فردانما

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا