کشف شواهدی از تجارت حیوانات در روزگار باستان

پژوهش های جدید باستان شناسان در مناطقی از فلسطین اشغالی نشان می دهد که مردم ساکن منطقه کنعان در روزگار باستان و در حدود فاصله زمانی 5 هزار سال پیش، حیوانات اهلی خود را از مصر وارد کرده و تجارت پر قدرتی در این مناطق با هدف تبادل حیوانات مورد استفاده جهت قربانی یا مصارف دامداری بین دو تمدن فوق ، وجود داشت.

در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی بقایای استخوان حیوانات اهلی موجود در منطقه از قبیل گوسفند، بزو الاغ پرداخته و آزمایش های مختلفی از جمله آزمایش تعیین قدمت از طریق ایزوتوپ های کربن 14 روی استخوان ها انجام شده و نمونه های فوق از نظر ژنتیکی نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی بقایای استخوان حیوانات اهلی موجود در منطقه از قبیل گوسفند، بزو الاغ پرداخته و آزمایش های مختلفی از جمله آزمایش تعیین قدمت از طریق ایزوتوپ های کربن 14 روی استخوان ها انجام شده و نمونه های فوق از نظر ژنتیکی نیز مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد که حیوانات فوق در دره رود نیل متولد شده و رشد کرده اند و تنها اندک زمانی پس از رسیدن به سرزمین فلسطین قربانی شده اند.

در همین رابطه آرن مایر سرپرست تیم باستان شناسی فوق اعلام کرد: ما با شواهد مستندی رو به رو هستیم که نشان دهنده وجود تجارت حیوانات بین فلسطین و مصر باستان در دوره برنز است. البته پیش از این شواهدی از وجود ارتباطات بازرگانی بین این دو تمدن در عصر برنز به دست آمده بود.

مطالعه دلایل و نحوه تجارت حیوانات بین مصر و این منطقه باستانی از خاور میانه بسیار جالب بوده و باستان شناسان تلاش می کنند به ماهیت دقیق و اهداف جوامع مورد بحث در عصر برنز پی ببرند. یکی از جالب توجه ترین قربانی های یافت شده در این منطقه، بقایای اسکلت کامل یک الاغ است که در زیر پی یک بنای مسکونی قرار گرفته است. شواهد و مدارک نشان می دهد که این جانور احتمالا پیش از شروع عملیات ساختمان سازی ، قربانی شده و حسد وی زیر محل ساخت بنا دفن شده است.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا