10 فناوری برتر سال 2016

در گزارش ویژه ساینتفیک آمریکن آمده است: در سال 2016 مجموعه ای از فناوری های نوظهور به دنیا معرفی می شود که تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان دارند.

خودروهای خودران

سیستمهای حرکتی با قابلیت مهم حرکت خودران گرچه هنوز دچار نواقصی هستند اما در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی در آنها حاصل شده تا جاییکه بخش چشمگیری از خطرات مربوط به آنها از بین رفته است.

اینترنت اشیا

پیش بینی می شود در سال جاری میلادی برقراری ارتباط شبکه ای میان ساختارهای مهم یا همان اینترنت اشیا وارد فاز جدیدی موسوم به ساختارهای نانویی شود. در این عرصه باید منتظر ریزحسگرهایی بود که داروها را به نقاط مختلف بدن منتقل می کنند.

نسل بعدی باتری ها

جمعیت قابل توجهی از مردم سراسر جهان در مناطقی زندگی می کنند که هیچگونه دسترسی به شبکه سراسری برق ندارند. خبر خوشحال کننده برای این افراد این است که در سال 2016 نسل جدیدی از باتری ها با ظرفیت ذخیره سازی چشمگیر رونمایی می شود. این فناوری جدید را می توان به عنوان نسل متحول شده ای از باتریهای حجیم به شمار آورد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مفهوم جدیدی نیست اما در سال 2016 کاربردهای جدیدی از این مفهوم وارد زندگی مردم می شود. در واقع دانشمندان به دنبال بهره گیری از هوش مصنوعی برای باز کردن قفل زندگی مردم در سراسر جهان و دستیابی به زندگی با بازده بالاتر هستند. همچنین به هوش مصنوعی به عنوان ابزاری کاربردی برای ایجاد شادی های بیشتر در سراسر جهان نگاه می شود.

استفاده از Optogenetics برای درمان پارکینسون

پیش بینی می شود در سال 2016 تحول بزرگی در علم پزشکی حاصل شود. ریزتراشه های بی سیم بازکننده راهی تازه برای درمان بیماری هایی نظیر پارکینسون و افسردگی خواهند بود.

خلق اندام بر روی تراشه

از این دستاورد به عنوان یکی از تحولات بزرگ علم پزشکی یاد می شود. شبیه سازی در ابعاد بسیار کوچک به دانشمندان این اجازه را می دهد که مکانیسمهای روانشناختی را به شیوه ای که تاکنون تصور نمی شده انجام دهند. این نوآوری به تولیدات جدید دارویی منجر خواهد شد.

سلولهای خورشیدی

این فناوری هم چیز چندان جدیدی نیست اما حالا قرار است نسل جدیدی از آنها ساخته شود که به رغم ابعاد کوچک، با بازده بالایی برق تولید می کنند. این نوآوری نیاز مردم ساکن در مناطق دور افتاده جهان را که به شبکه برق سراسری دسترسی ندارند تأمین می کند.

تبدیل میکروبها به کارخانه تولید انرژی

برخلاف سوختهای فسیلی، مواد شیمیایی تولید شده توسط ریزارگانیسمها منبعی ارزشمند و البته تجدیدپذیر برای تولید انرژی محسوب می شود.

تحول در زیرساختارهای دیجیتالی

به باور بسیاری از کارشناسان، سال 2016 سرآغازی تازه برای تحول در زیرساختارهای دیجیتالی محسوب می شود. از این طریق می توان به ارتقای سیستم های ثبت و ذخیره سازی داده های دیجیتالی امیدوار بود.

مواد دو بعدی، ابزاری نوین برای فناوریهای جدید

ترکیب و هماهنگ سازی ترکیبات بسیار باریک که هر یک ویژگیهای الکتریکی، مکانیکی و نوری خاص خود را دارند به ارایه نسل جدیدی از فناوریهای نوظهور منجر خواهد شد.

منبع:: scientificamerican

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا