فاجعه علمی در انتظار جامعه علمی بریتانیا

تنها با گذشت ساعاتی از همه پرسی سراسری در بریتانیا درباره خروج آن از اتحادیه اروپا، پس لرزه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این اتفاق مهم سراسر بریتانیا را به هم ریخته است و در این میان جامعه علمی این کشور نیز شاهد به راه افتادن مباحث مختلفی درباره آینده علمی بریتانیا بوده است.

مهمترین نگرانی که در این خصوص مطرح می شود این است که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا لطمه جدی به بنیه علمی و بودجه تحقیقاتی این کشور وارد شود.

«فاجعه ای برای جامعه علمی بریتانیا» این توصیفی است که بسیاری از کارشناسان در ساعتهای گذشته به کار برده اند.

همچنین بسیاری از صاحبنظران نسبت به خدشه دار شدن سطح همکاریهای علمی و تکنولوژیکی بریتانیا با سایر کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرده اند.

در همه پرسی سراسر بریتانیا که روز پنجشنبه برگزار شد حدود 52 درصد از رأی دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند حال آنکه حدود 48 درصد نیز رأی به باقی ماندن این کشور در این اتحادیه دادند که با این وصف بریتانیا در آینده نزدیک از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. «فاجعه ای برای جامعه علمی بریتانیا» این توصیفی است که بسیاری از کارشناسان در ساعتهای گذشته به کار برده اند.

چندی پیش مجله معتبر نیچر نظرسنجی جامعی را با حضور حدود 2 هزار دانشمند در سراسر بریتانیا انجام داد که نزدیک به 83 درصد آنها باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا را به نفع جامعه علمی بریتانیا عنوان کرده بودند.

در این میان استفن هاوکینگ، فیزیکدان سرشناس عصر حاضر به همراه تنی چند از دانشمندان دیگر تأکید کرده بودند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فاجعه ای برای دانشگاهها و بدنه علمی این کشور خواهد بود.

در حال حاضر بیشترین نگرانی ها مربوط به تأمین بودجه جهت انجام پروژه های علمی در سراسر بریتانیا و اروپاست که اکنون و با این وضعیت جدید آینده آنها در هاله ای از ابهام فرو رفته است.

بر اساس آنچه که از پیش تدوین شده است اتحادیه اروپا بودجه 134 میلیارد دلاری برای توسعه برنامه های علمی و تحقیقاتی خود در حد فاصل سالهای 2014 تا 2020 تعیین کرده که در این میان بریتانیا از جمله کشورهای بهرمند از این کمکهاست اما حالا مشخص نیست که چه بلایی بر سر توسعه برنامه های علمی و تحقیقاتی بریتانیا می آید.

مترجم: مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا