نسل جدیدی از اینترنت برای ایستگاه بین المللی فضایی

ایستگاه بین المللی فضایی به یک فناوری جدید بر روی عرشه خود مجهز شده است که به آنها اجازه می دهد که اطلاعات و داده ها را به صورت سریع تری با مرکز اصلی ناسا در میان بگذارند. اینترنت به شکلی که آن را بر روی زمین مورد استفاده قرار می دهیم، بر روی سفینه هایی که میلیون ها کیلومتر از ما فاصله دارند قابل استفاده نیست و برای این شرایط باید از ماهواره هایی ویژه استفاده کرد تا بتوان شبکه ای را در فضا ایجاد کرده و به کمک آن ارتباط سفینه ها و زمین را برقرار ساخت. از سوی دیگر نیز یک ساختار ویژه که مانند یک ماهواره فعال و نیرومند ارسال اطلاعات عمل می کند نیز باید بر روی هر یک از سفینه ها تعبیه شود تا ارسال و دریافت داده ها را بر عهده بگیرد.

این فناوری از روش ذخیره سازی و ارسال استفاده می کند تا اطلاعات را از سفینه ای به سفینه دیگر فرستاده و سرانجام به دست ناسا برساند. به این ترتیب داده های ارسالی از یک سفینه در قالب یک بسته خاص در سفینه دیگر ذخیره می شوند تا این که امکان ارسال آنها به گره بعدی موجود در شبکه زنجیره ای یا به عبارت دقیق تر، سفینه بعدی، ممکن شود.

از آن رو که بسیاری از موانع ممکن است جلوی امواج ارسالی به سوی زمین را بگیرند (برای نمونه، یک سیاره، سفینه های دیگر، تشعشعات منحرف کننده امواج و … می توانند بین زمین و سفینه قرار داشته باشد) معمولا داده ها زمان بسیار زیادی را برای رسیدن به زمین در راه خواهند بود و حتی در برخی از موارد داده ها در طول راه از دست می روند.

حال متخصصان ناسا به فناوری جدیدی دست پیدا کرده اند که آن را DTN می نامند و این حروف مخفف عبارت «شبکه مقاوم در برابر قطع یا تداخل امواج» است و به کمک آن می توان بر مشکل اشاره شده فائق آمد. این فناوری از روش ذخیره سازی و ارسال استفاده می کند تا اطلاعات را از سفینه ای به سفینه دیگر فرستاده و سرانجام به دست ناسا برساند. به این ترتیب داده های ارسالی از یک سفینه در قالب یک بسته خاص در سفینه دیگر ذخیره می شوند تا این که امکان ارسال آنها به گره بعدی موجود در شبکه زنجیره ای یا به عبارت دقیق تر، سفینه بعدی، ممکن شود.

این سیستم دیگر نیازی نخواهد داشت تا گره های شبکه به طور همزمان آنلاین باشند و همین امر نیز می تواند در موثر بودن کارکرد این شبکه بسیار موثر باشد. البته ناسا در طول چند سال اخیر در حال آزمایش این سیستم بوده است ولی تنها نقطه ای که تا به حال از DTN بهره مند شده است را می توان ایستگاه بین المللی فضایی دانست که با استفاده از این سیستم توانسته است تا به اینترنت سریع تری برای ارتباط با زمین دست بیابد.

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا