نقش اول محصولات تراریخته در کشاورزی جهان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ بهزاد قره یاضی رییس انجمن ملی زیستی در نشست خبری که ظهر امروز در خانه کشاورز برگزار شد گفت: با توجه به اینکه کشاورزی سنتی یکی از مشکلاتی است که در سالهای گذشته دچار تحول شده و رویکرد صنعتی پیدا کرده است؛ کشاورزان استفاده از فناوری های روز دنیا را حق خود دانسته و در بسیاری از مواقع نسبت به آگاهی یافتن از بیوتکنولوژی رغبت نشان داده اند.
 
قره یاضی افزود: بیوتکنولوژی که ابزار یا فناوری استفاده از زیست شناسی برای تولید محصولات جدیدی است که منجر به تولید محصولات بهتر کشاورزی و همچنین با کیفیت خواهد شد و مهمترین مزیت آن استفاده حداکثری از سموم و آفت کش ها است.
 
وی افزود :این در حالی است که با توجه به واردات محصولات تراریخته به کشور طی سالیان متمادی مخالفت با تولید این محصولات و تکیه به تولید داخلی مساله ای سوال برانگیز است.
 
رییس انجمن ملی زیستی تصریح کرد :لزوم استفاده از این فن آوری موجب شده است که در سالهای اخیر بسیاری از فعالان حوزه محیط زیست و کشاورزی در این رابطه صحبت کنند. 
 
 قره یاضی بیان داشت :تولید محصولات مهندسی ژنتیک با رشد بیش از 100 برابری سطح زیر کشت گیاهان تراریخته در بیستمین سال تجاری‌سازی این محصولات در دنیا، نشان‌دهنده  مزایای فراوان و استقبال و رغبت کشاورزان از کشت و تولید آن‎ها و رضایت مردم از مصرف این محصولات است.
 
 وی ادامه داد :از سال 1996 که اولین محصولات تراریخته شامل ذرت، سویا و پنبه به بازار عرضه شد تا به امروز که انواع محصولات تراریخته با صفات مختلف تولید و به دنیا معرفی شده است، این محصولات هم چنان نقش اول محصولات کشاورزی را در دنیا ایفا می‌کنند.
 
رییس انجمن ملی زیستی درخصوص مزایای محصولات تراریخته اذعان داشت :گزارش‌های جامع و مستندات علمی معتبر منتشر شده است. یکی از این گزارش‌ها، نتیجه 20 سال پژوهش بر روی ساختار و ترکیبات محصولات تراریخته و محصولات سنتی را ارائه کرده و به این نتیجه دست یافته است که محصولات تراریخته نسبت به محصولات مشابه سنتی خود ضمن کیفیت و کمیت بالاتر، عملکرد و بازدهی بیشتری نیز دارند.
 
قره یاضی یادآور شد :پژوهش‌های در خصوص تولیدات تراریخته انجام‌شده هر گونه نگرانی احتمالی در رابطه با مصرف این گیاهان را رد می‌کند.
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا